Byte av kylarvätska

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Freddan_82
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2011-06-13 19:16:45
Bilmodell: 944 n/a targa
Årsmodell: 1985B
Location: Kristianstad
Contact:

Re: Byte av kylarvätska

#16 Post by Freddan_82 »

Lilja: ska locket på expansionskärlet vara påskruvat eller avskruvat när man kör motorn med luftskruven öppen ( i väntan på kylarvattensippring ur luftskruven)???

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Byte av kylarvätska

#17 Post by mojo158 »

Hej,

Eftersom att jag nyligen pysslat lite med detta så svarar jag i väntan på Lilja. Locket ska vara på tror jag. För att vätskan ska spruta ut så måste du bygga upp tryck, vilket värmen hjälper till med men systemet måst också vara slutet i andra änden tror jag. Min erfarenhet är i alla fall att det sprutar bättre då. Tror dessutom att det sprutar bättre om någon håller varvtalet uppe på ca 2000 varv. Annars avtar strålen snabbt och försvinner rent av helt, innan du hinner dra till skruven, och då misstänker jag att man drar in luft istället för att bli av med den.

/Staffan

Freddan_82
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2011-06-13 19:16:45
Bilmodell: 944 n/a targa
Årsmodell: 1985B
Location: Kristianstad
Contact:

Re: Byte av kylarvätska

#18 Post by Freddan_82 »

Ok! Jag gissade nästan på stängt lock. Ska testa idag.

User avatar
Daniel
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2004-03-29 13:22:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Flyinge
Contact:

Re: Byte av kylarvätska

#19 Post by Daniel »

Jag gjorde så här, nyligen, efter att då luskat en del i ämnet. Eftersom luftningskruven sitter lägre än expansionskärlet blir tillvägaggångssättet följande:
-med systemet tomt, skruva bort luftningsskruven.
-fyll på i expanskärlet tills det rinner över vid luftningsskruven
-nivån kommer nu att initialt sjunka lite grand pga luft som letar sig upp, kompensera för det.
-låt stå över natt med alla skruvar borta, eventuell luft letar sig uppåt.
-fyll på till rätt nivå, dit med alla skruvar o varmkör, med värme i cupe fullt på.
-låt kallna, fyll på glykol, lufta en gång till, klart.
Ev behövs med glykol fyllas på närmsta tiden.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Byte av kylarvätska

#20 Post by mojo158 »

Hej Daniel,

Det låter som ett bra sätt.

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users