Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1981
Re: Porsche 924 2.0 går på 3 cylindrar ,topp eller kolvar?
Ok tack men när man ska plocka ur motorn får man med kopplingshuset upp då, alltså räcker det att lossa huset från transaxelröret? Och sedan ta motorn framåt och komma "förbi" axeln??:)
-
- Addict
- Årsmodell: 1980
Det var så jag gjorde, svepet satt alltså kvar på blocket.
Kylaren bort, sedan finns det plats
/Janne
Kylaren bort, sedan finns det plats
/Janne
-
- NA-Poster
-
- NA-Poster
Så nu är framvagn dän plockad, insprut, mm bara slangar till värmepaket o några vajrar och kylare som inte ville dän o skruvar gick av osv
Men måste man plocka av generator och grenrör innan eller går det bra?? Och vad lyfter man i? Såg inga öglor:) mvh jimmy
Men måste man plocka av generator och grenrör innan eller går det bra?? Och vad lyfter man i? Såg inga öglor:) mvh jimmy
-
- Addict
Nejwhoknow wrote:måste man plocka av generator och grenrör innan
Öglorna att lyfta i siter till höger om spridarna. De är rätt stora så det finns risk att någon plockat bort dem om du inte har sett dem.whoknow wrote:Och vad lyfter man i? Såg inga öglor:) mvh jimmy
Har för mig att de sitter i bultarna som håller insuget.
/Jan
-
- Addict
de 4-5 fösrsta sidorna i min tråd kan vara intressant för dig
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=22966
/Janne
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=22966
/Janne
-
- Addict
Har under någon tid tänk skriva om vad man bör åtgärda (standardfel) på en 924. Nu har jag bara meckat med en bil. Men reservdelsbilarna man plockat med och forum har lästs så helt fel är nog inte listan.
När du har motorn ur:
Fixa elkablaget mellan generator/startmotor/upp till batterihyllan.
OBS att vanliga elkablar inte har att göra på denna plats i bilen...
Kontrollera att fjädern är hel i motorfästet (det högra om jag kommer ihåg rätt)
byt plastknät som försörjer kamaxeln med olja
Generatorn måste ha en luftslang med friskluft, det är samma slangdim som de inne i kupen.
Kolla status på lagret i svänghjulet
Tror det vara alla frekventa punkter runt motorn
/Janne
När du har motorn ur:
Fixa elkablaget mellan generator/startmotor/upp till batterihyllan.
OBS att vanliga elkablar inte har att göra på denna plats i bilen...
Kontrollera att fjädern är hel i motorfästet (det högra om jag kommer ihåg rätt)
byt plastknät som försörjer kamaxeln med olja
Generatorn måste ha en luftslang med friskluft, det är samma slangdim som de inne i kupen.
Kolla status på lagret i svänghjulet
Tror det vara alla frekventa punkter runt motorn
/Janne
-
- NA-Poster
Ok tack för tippsen, nån som har en bra bild på öglan? Man kan kanske tilverka nån ögla
Men att byta allt sånt det blir upp till hur mycket pengar som blir över och om det verkligen behövs, skulle inte förvåna mig om jag måste byta kolvringar så gå igenom sprutet, kolla vart de läcker olja rengöra silen osv och sen blir det allt annat som ska göras innan den e besiktningsklar:)
Men att byta allt sånt det blir upp till hur mycket pengar som blir över och om det verkligen behövs, skulle inte förvåna mig om jag måste byta kolvringar så gå igenom sprutet, kolla vart de läcker olja rengöra silen osv och sen blir det allt annat som ska göras innan den e besiktningsklar:)
-
- NA-Poster
Tror ni det håller att dra en stropp eller nåt gammalt bilbälte runt insug, avgas grenrören?? Eller spricker det o fanskap?
- Mattias 924
- Addict
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
Det håller definitivt om du sätter stroppen nära toppen. Motorn är inte jättetung.whoknow wrote:Tror ni det håller att dra en stropp eller nåt gammalt bilbälte runt insug, avgas grenrören?? Eller spricker det o fanskap?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- NA-Poster
-
- NA-Poster
åååh dags att kolla synen missade helt ögglan sist i garaget så det är inget problem i vilket fall, lossas motorfästena enklast underifrån (muttrarna till bussningen tror jag) för det bara snurrar med likaså de två på ovansidan, kanske går med muttermakinen? för värme har jag inte tillgång till
-
- NA-Poster
Såja nu är motorn ur dags att blrja riva isär då:) fjädern i högra motorfästet kan jag tänka mig att även byta:)
-
- NA-Poster
Nu har jag plockat av toppen, nånting måste ha lossnat i en cylinder och slått sönder kolven runt kanterna och resulterat i trasig kolv och revor i cylinderväggen.. Fyfan va tråkigt. Nu blir de bara att kolla upp vad det kostar att borra blocket och byta kolvar om nu ventilerna visar sig vara oskadda.
Nån som vet om det går att borra upp blocket o stoppa i andra(större) kolvar o få lite värre motor.. Nån som har gjort så? Ser inte ut o va mycket material mellan cylindrarna, om det ens är värt ur trimningssynpunkt med orginaltoppen?
Tänkte slänga upp bild men det gick inte. Med vänlig hälsning, jimmy
Nån som vet om det går att borra upp blocket o stoppa i andra(större) kolvar o få lite värre motor.. Nån som har gjort så? Ser inte ut o va mycket material mellan cylindrarna, om det ens är värt ur trimningssynpunkt med orginaltoppen?
Tänkte slänga upp bild men det gick inte. Med vänlig hälsning, jimmy
- makkanftw
- Addict
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Ser det ut som det gjorde för mig tro?
Kika bilderna här:
forum/viewtopic.php?f=17&t=18264&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Isf kan det vara spikningar, kolla upp att spridaren på den cylindern levererar soppa som den ska, jämför med dem andra (stoppa alla 4 i PET-flaskor eller liknande, tvångskör soppapumpen och rör på bränslevågen) både i mängd och sprutbild.
Kika bilderna här:
forum/viewtopic.php?f=17&t=18264&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Isf kan det vara spikningar, kolla upp att spridaren på den cylindern levererar soppa som den ska, jämför med dem andra (stoppa alla 4 i PET-flaskor eller liknande, tvångskör soppapumpen och rör på bränslevågen) både i mängd och sprutbild.
- Marcus