Åkte förbi Peter på Lindvalls Motor Ekerö ikväll, mest för att se vart han har sin verkstad. Då jag körde in på gården kom han ut på baksidans altan på huset då han sannolikt blev nyfiken på vem som kom dit på en söndagkväll..
Då han ändå kom ut självmant pratade vi en stund och jag förklarade mitt problem enl. denna tråd. Han tipsade om att prova besikta bilen med ca 10l bensin och tre flaskor k-sprit och hoppas på det bästa, annars kunde jag återkomma om problemen kvarstår.
Har snokat vidare på nätet, E85 innehåller 85% etanol och K-sprit högre % etanol. Dock kostar E85 bara en bråkdel av K-sprit.
Jag tänkte prova att varmköra bilen ca 20-30 min, köra till bränsleindikeringen kommer till R (ca 8 l kvar??) för att sedan slå i ca 4-8 l E85, och därefter prova att åka till bilbesiktningen och bara hoppas på det bästa och därefter tanka i full tank bensin.
Kan det på något sätt vara skadligt för motor eller annat den lilla bit/tid som jag kommer köra med hög iblandning E85, ca 25-50%, ca 2 km enkel resa från macken till besiktningsstationen?!
Det går förstås även att tanka E85 i reservdunk och slå i bilen på besiktningsstationens parkering..