Nedslag på bes., för högt CO 2500

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#16 Post by [Bobo] »

Avgasvärdena kan jag inte hjälpa dig emd tyvärr, men verktyget du söker kan du sätta ihop själv av delar ur en hyfsat välsorterad verktygslåda.
Om du inte har en sådan, så kan du köpa delarna individuellt på t.ex Biltema.
det du behöver är ett mejselhandtag med 1/4" koppling i botten, en 1/4" universalknut, bithållare och rätt bit för skruven.
Du kanske behöver en förlängare också...

Någonting i den här stilen...
handtag.jpg
knut.jpg
När du väl står i hylln så kommer du se vad du behöver. :D
Säkerligen billigare än att beställa från Porsche.

Kan du inte komma åt med ett litet spärrskaft med bit från sidan?

Bobo

Edit: Såg nu att mijo hann före, men han hade ju inga bilder... :roll:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#17 Post by Björn Nilsson »

Ang avgasvärden, jag hade problem med CO på förhöjd tomgång 2500-300rpm även i år. För mig handlar det om att min katalysator inte blir tillräckligt varm där den sitter och att jag kör med E85. Så jag gissar på att din katalysator inte är helt i funktion.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#18 Post by PCU944 »

Åkte förbi Peter på Lindvalls Motor Ekerö ikväll, mest för att se vart han har sin verkstad. Då jag körde in på gården kom han ut på baksidans altan på huset då han sannolikt blev nyfiken på vem som kom dit på en söndagkväll..

Då han ändå kom ut självmant pratade vi en stund och jag förklarade mitt problem enl. denna tråd. Han tipsade om att prova besikta bilen med ca 10l bensin och tre flaskor k-sprit och hoppas på det bästa, annars kunde jag återkomma om problemen kvarstår.

Har snokat vidare på nätet, E85 innehåller 85% etanol och K-sprit högre % etanol. Dock kostar E85 bara en bråkdel av K-sprit.

Jag tänkte prova att varmköra bilen ca 20-30 min, köra till bränsleindikeringen kommer till R (ca 8 l kvar??) för att sedan slå i ca 4-8 l E85, och därefter prova att åka till bilbesiktningen och bara hoppas på det bästa och därefter tanka i full tank bensin.

Kan det på något sätt vara skadligt för motor eller annat den lilla bit/tid som jag kommer köra med hög iblandning E85, ca 25-50%, ca 2 km enkel resa från macken till besiktningsstationen?!

Det går förstås även att tanka E85 i reservdunk och slå i bilen på besiktningsstationens parkering.. 8)

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#19 Post by PCU944 »

Ingen som vet ngt om ev. skadeverkningar med att tillfälligt köra hög inblandning E85??

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#20 Post by patand »

PCU944 wrote:Ingen som vet ngt om ev. skadeverkningar med att tillfälligt köra hög inblandning E85??
Kör du för hög blandning så att motorstyrningen inte kan kompensera så får du problem med att den går för snålt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#21 Post by Sluggen »

Hmm, försökt svara via tapatalk 2 ggr men inlägget försvinner.
Du nämner 8l bensin kvar, och 4-8l E85. Det blir väldigt mycket E85 och bilen kommer gå snålt. Begränsa dig till 2L.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#22 Post by Nahpets »

Snillet här tankade i 20 liter E85 inför en besiktning. Kanske hade en 10 liter regular kvar.

Men det rycker lite då och då. Speciellt vid gaspådrag.
Inget att skita knäck för. Efter besiktning så tanka fullt.

Men så klart ... alltid bra att ta reda på orsaken.

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#23 Post by PCU944 »

Sluggen wrote:Hmm, försökt svara via tapatalk 2 ggr men inlägget försvinner.
Du nämner 8l bensin kvar, och 4-8l E85. Det blir väldigt mycket E85 och bilen kommer gå snålt. Begränsa dig till 2L.

Ja, Sluggen. Det där med att gå snålt, det var jag med om när jag körde Porsche i Sovjetunionen i slutet på 80-talet innan järnridån försvann och kommunismen föll. Då gällde det förövrigt att i allmänhet spela sina kort rätt. Annars kunde man råka ut för oerhört obehaglig beivran i form av myndighetsmän med högst oklar myndighetsanknytning, iförda skinnhandskar ända upp till arbågarna. Synnerligen obehagligt som sagt.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#24 Post by safe »

Det är ju lite av grejen med k-sprit i tanken, att den ska gå snålare och fuska sig igenom besiktningen med lägre co-halt...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nedslag på bes., för högt CO 2500

#25 Post by Sluggen »

Jovisst. Principen är väl alla överens om. Det är ju ingen som sagt att han inte ska göra det, men det finns ju grader i helvetet också. På en vässad bil med originalspridare som behöver varmköras innan besiktningen är det enligt min mening bättre att tillämpa försiktighetsprincipen. Det blir det ju per automatik om man använder K-sprit, eftersom man sällan handlar volymer om 4-8L av denna.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]