Vrider man kamdrevet bakåt i förhållande till kamremmen tidigarelägger man öppningen/stängningen. Alltså används bakåt och framåt i samma mening beroende på vad som avses. Förvillande, ja.Henka_E wrote:Gegge - är det det här du säger eller säger du tvärtom?
Saxat från det underbara nätet:
"Looking to increase low-end torque for better throttle response? Advance the camshaft timing a few degrees forward. Want to shift the powerband upward to increase horsepower for better top-end power? Retard the camshaft timing a few degrees back."
Alltså - vill du få ut mer toppeffekt, "retard"-a kammen, alltså backa den!
Det som styr registret är i stort enbart när insug stänger.
* Tidig stängning motverkar att kolven pumpar tillbaka färskgasen på låga varv samt ger högre dynamisk komp. Bra på låga varv.
* Sen stängning utnyttjar trögheten i luftens hastighet och fyller cylindern trots att kolven är på väg upp vid högt varvtal. Med rätt portning och ett tunat insug fås hög VE och hög dynamisk kompression. Bra på höga varvtal.
Sedan vill man också ha så högt flöde som möjligt vid kolvens maxhastiget dvs ca 75° ATDC vilket kräver en 4v topp eller tidig öppning/aggresiv kam på en 2v topp. Kombinera det med ett bra grenrör som suger ut förbränd gas vid overlap och ger färskgasen extra fart in tidigt. Sen avgasöppning styr hur effektivt man utnyttjar förbränningen. Därför vill man ha smalt mellan nockvinklarna.