delar mellan 924 o 924 turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#16 Post by Cédric »

Fjäderbenen är bytbara, hade exakt samma fjädersättning på 931an och 924an..

Puggen
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2010-08-03 22:10:21
Bilmodell: 924
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#17 Post by Puggen »

gegge wrote:Jag är inte 100% säker men nära på :wink:

016Z lådan var unik för 924 modellåret 1979, året därpå kom den 5-växlade 016/8 Audilådan. 016Y är en 016Z med annan utväxling till USA. 924 1978 hade en 4-växlad Audilåda som heter 088.

016Z utvecklade sedan till G31 och förstärktes på flera punkter, däribland 25mm axel. Flera delar kan bytas mellan lådorna; lager, drev, diff och synkringar. SCCA 933 prod D använde 016Z snailshell och den är nästan lika stark som G31 dvs den starkaraste av alla 924/944 lådor.
Vad var det för utväxkling på USA lådorna? Högre eller lägre? Var de femväxlade?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#18 Post by gegge »

Största skillnaden är slutväxeln. 8/33 mot 7/33 för de motorsvagare USA bilarna.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]