931 motor hållbarhet

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#16 Post by gegge »

Det kan du göra själv men ventilen måste tas ur. Fräsverktyget som gör ventilsäten och ner i "grytan" skapar grader i korta svängen, med en Dremel kan du putsa bort det. Tror att Cedéric har bilder på det i sin 931 tråd.

3" ger mindre motstånd, men låter samtidigt mer och behöver dämpas hårdare. Tror inte det spelar någon större roll då upp till 250hk det är relativ rakt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

equiv
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2010-02-09 21:06:43
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#17 Post by equiv »

Vad skulle behövas för att komma över 300 och uppåt 350bhp?

Smidda kolvar, slipad kamaxel, större turbo, 3" avgasrör, IC, EFI. Är det något mer som är måste?

/ Axl

een
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2006-06-16 07:09:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: GBG
Contact:

Re: 931 motor hållbarhet

#18 Post by een »

equiv wrote:Vad skulle behövas för att komma över 300 och uppåt 350bhp?

Smidda kolvar, slipad kamaxel, större turbo, 3" avgasrör, IC, EFI. Är det något mer som är måste?

/ Axl
Med rätt turbo och eventuellt ett insug utformat för höga varv skall 931:an dra bra upp till 7000rpm med originalkam så trimmkamaxel kanske inte är nödvändigt för 300+ bhp.
Annars behöver du lägga till lite mer "racing mässig" kylning av vattnet och kanske även oljan på listan.
Att satsa på att få rikligt med kall luft på luftfiltret är betydligt effektivare än att ha luftfiltret i motorrummet och vela med avgasbandage på grenröret och sådant.
Daniel Eén

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users