Det låter som ett intressant bygge
Finns det någon särskilt anledning till att du ska använda 2.5 liters blocket
istället för 3 liters S2/968 blocket.
Turbon på grenrörssidan är ju en bra ide men den kommer nog bara att få plats framför eller möjligtvis bakom motorn.
Ser fram emot en projekttråd om bygget.
3l blocket är väl bättre egentligen, annan gjutning kring cylindrarna. 2.5 toppen är klenare kring kedjesträckaren - det verkar som att det är en bidragande orsak till att många 2.5:or havererar. 3ltr och 2.5ltr har samma deckhöjd och stakar - däremot så har 3.0 dåliga stakar - Tolli anser att det är "skräp" iaf.
Har jag fattat det rätt - du ska alltså använda ett sämre block och borra det till samma dimensioner som det bättre blocket och sedan utgå från en sämre topp och modifiera det så att du får samma vattenkanal som den bättre toppen redan har? Är det inte enklare att köpa en S2 motor direkt och utgå ifrån den? Du kommer ju att ha nog med utmaningar för att få det att funka utan att utgå ifrån "sämre" grejjer från början.
tror det kommer bli kalas med darton foder o 2,5l 16v
ska du inte ha ut nån herre jösses effekt utan nöjer dig med runt 500hk så ska det inte vara nått problem
visst tappar du lite vrid jämfört med 3l men fränt med 2,5l 16v o lite mer varv
Edit, missa visst, du hade visst tänkt klämma i större foder i 2,5l blocket?
då kanske det är bättre med att köpa rikards trasiga 3l block om du endå ska ha foder
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Skaffa ett 968-block, eller s2 och installera oljesprutmunstycken på det. Ska du genomföra ett bygge så är det bra om grundförutsättningarna är de rätta. Grejer som är "utanpå" är alltid lätt att byta, men jag tror inte du vill lägga ner allt arbete som detta innebär och sedan upptäcka att du borde byggt på ett annat block från början. Rikard har ett S2-block med spricka i för 3 lappar. Ska du fodra blocket gör sprickan ingenting, såvida den inte går för långt ner. En annan sak om du inte tänker fodra förstås.
EDIT: DLS hann före....
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
Jag hade lite planer på att fodra ett 2.5 liter block med dartonfoder precis som du,men efter att jag fått
lite prisuppgifter la jag ner det och köpte en komplett 3 liters S2 motor istället då det blev mycket billigare.
Så nu har jag en 16V S2 topp över eftersom jag ska använda en ombyggd 8V turbotopp till min motor.
Du kanske vill köpa den toppen om du ångrar dig och väljer att köpa ett 3 liters block,då passar ju allt rakt av Har sett några andra till salu och dom brukar vara ganska billiga.