Mer camber sökes!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#16 Post by Dea »

Sandéns topplagringar ger ca 1,3 gr och max på fjäderbenen på mina Bilstein gav inte mer än ca 2 gr så totalt strax över 3 gr.

På mina nya fjäderben finns ingen kant för excentern (så då behöver man naturligtvis inte excentern) cilket gör det jobbigare att ställa in men det gav möjlighet att ställa 5gr om man ville.... så en idé kan ju vara att modifiera och ta bort kanten på fjäderbenet.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#17 Post by FredrikÅ »

Spånet wrote:Tänk på att med extrem mycket camber så är det dåligt med gummi i backen vid inbromsningar. Något du speciellt kommer att märka när det är blött.

Håller med.

På bilar utan ABS, så är cambervinklar över 3,5 grader ganska svårbromsat...
(Jag har ett rejält lager med fyrkantiga däck i garaget.. :) )

Nej, Henka - skaffa riktiga hjul nu.
16" = Lätta fälgar, javisst - men du kommer inte att vilja byta tillbaka när du testat större och bredare hjul :wink:
Fredrik Åberg

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#18 Post by firefish »

Enligt Jarlmark så märkte man på SEAT ingen nämnvärd skillnad i broms- eller acceleration innan cambern passerade 6 grader (och det med grislåg profil). Slitaget, framför allt vid gatkörning, blir ju helt uppåt väggarna iofs.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#19 Post by FredrikÅ »

firefish wrote:Enligt Jarlmark så märkte man på SEAT ingen nämnvärd skillnad i broms- eller acceleration innan cambern passerade 6 grader (och det med grislåg profil).
Det gällde väl i och för sig vid varma slicks och torrt underlag?
Fredrik Åberg

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#20 Post by firefish »

Japp. Men det visar ändå att det går att gå upp rätt mycket i camber innan det blir "för mycket" om man bortser helt från slitagebiten (den som ändå kunde det :roll: ).
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Mer camber sökes!

#21 Post by Henka_E »

FredrikÅ wrote: Nej, Henka - skaffa riktiga hjul nu.
Mmm, jag har ju så tung bil numera så jag får ju ha upp till 260mm däck! Kanske får köpa gummi till mina 9" cup-mackor då...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]