slutväxel till 968
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Stämmer bra!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Ligger du över 4000 rpm på 6an kryssar du fram i ca 164 km/h. Avspänt och mjuktAnders Larsson wrote:Ja Variocamen öppnar väl fullt vid typ 4000 v/min så det är ju där kicken kommer, upplever den också som lite seg på låga varv på bana men motorn var ju världens starkaste sugfyra när den kom trots allt men ingen slår ju fler cylindrar + volym.
Tycker den har bra vrid på 6:an vid rask landsvägskörning och det skjuter på duktigt utan att tagga ned, fast då ligger man ju ifs. kanske över 4000 och har max vrid tillgängligt hela tiden, ger en ganska avspänd och mjuk körning trots farten![]()

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Med 4,375 har man dessa hastigheter vid 7000 rpm:jonaslarsson wrote:billigaste alternativet är nog att försöka hitta en 4.375 slutväxel från någon audi komplett låda på skroten blir billigare än den där 4.25 slutväxeln från californian motorsport.
1an 61,0
2an 96,9
3an 134,6
4an 174,6
5an 213,0
6an 248,5
Detta är räknat på 265/35/18.
På 2an uppåt så behöver man aldrig hamna lägre än 5000 rpm vid växling 7000 rpm.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Sommartid veckopendlar jag till husvagnen som står uppställd på Tättö/Loftahammar och E22:an dit från Norrköpingshållet har inga kameror och tidiga mornar kan man ligga på lite om det är fritt.gurra wrote:
Ligger du över 4000 rpm på 6an kryssar du fram i ca 164 km/h. Avspänt och mjukt
Omoraliskt?.. javisst

PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Sån utväxling bör göra rätt stor skillnad på banagurra wrote:Med 4,375 har man dessa hastigheter vid 7000 rpm:jonaslarsson wrote:billigaste alternativet är nog att försöka hitta en 4.375 slutväxel från någon audi komplett låda på skroten blir billigare än den där 4.25 slutväxeln från californian motorsport.
1an 61,0
2an 96,9
3an 134,6
4an 174,6
5an 213,0
6an 248,5
Detta är räknat på 265/35/18.
På 2an uppåt så behöver man aldrig hamna lägre än 5000 rpm vid växling 7000 rpm.

PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: slutväxel till 968
En lååååång etta (som funkar i hårnålen på tex Knutstorp) och en toppfart på 230km/h mot varvstopp hade varit toppen.
Och dogring och sekventiellt....
Och dogring och sekventiellt....
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Har kikat på lite alternativ för rakskuret och sekventiellt.... det finns delar för att bygga om 968-lådan med det..FSN wrote:En lååååång etta (som funkar i hårnålen på tex Knutstorp) och en toppfart på 230km/h mot varvstopp hade varit toppen.
Och dogring och sekventiellt....

Med 4,375 ligger man på 4300 rpm vid 59,5 km/h på 2an, det kanske räcker istället för en lång etta?
Toppfart mellan 231-249 km/h beroende på maxvarv, 6500-7000 rpm.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: slutväxel till 968
på våran tidigare långloppsbil hade vi en drenth dg400 sekventiel doggring låda den va rätt tätstegad
1:an 2.604
2:an 1.736
3:an 1.354
4:an 1.136
5:an 1.000
6:an 0.893
5.13 slutväxel
en sådan skulle jag vilja ha i 968
med orginal utväxling borde min bil göra ca 305 ärliga km/h vid 7500 varv känns lite overkill på svenska banor
1:an 2.604
2:an 1.736
3:an 1.354
4:an 1.136
5:an 1.000
6:an 0.893
5.13 slutväxel
en sådan skulle jag vilja ha i 968

med orginal utväxling borde min bil göra ca 305 ärliga km/h vid 7500 varv känns lite overkill på svenska banor

Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- JohanX
- Carrera-Poster
- Posts: 309
- Joined: 2006-05-08 15:05:18
- Bilmodell: 944 (968 turbo look)
- Location: Solna
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Är det inte ett ganska stort ingrepp att byta pinjong i den lådan?
Man måste väl typ ta ut allt för att kunna byta den delen?
Man måste väl typ ta ut allt för att kunna byta den delen?
PCS #11976
Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16
Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Har du mer info om det?gurra wrote:Har kikat på lite alternativ för rakskuret och sekventiellt.... det finns delar för att bygga om 968-lådan med det..FSN wrote:En lååååång etta (som funkar i hårnålen på tex Knutstorp) och en toppfart på 230km/h mot varvstopp hade varit toppen.
Och dogring och sekventiellt....![]()
Med 4,375 ligger man på 4300 rpm vid 59,5 km/h på 2an, det kanske räcker istället för en lång etta?
Toppfart mellan 231-249 km/h beroende på maxvarv, 6500-7000 rpm.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2009-12-01 23:21:28
- Bilmodell: 968
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Har också jagat lägre slutväxel till min 968 och tittat på Audis 01E lådors utväxlingar...jonaslarsson wrote:billigaste alternativet är nog att försöka hitta en 4.375 slutväxel från någon audi komplett låda på skroten blir billigare än den där 4.25 slutväxeln från californian motorsport.
Jag hade svårt att få tag på diametern på kronhjulet på Audilådorna, så jag köpte en rasad låda (från 2,5 tdi framhjulsdriven) för att se om grejerna kan passa. Det gör dom inte... 968:an har samma "växellåda" (drev 1-6 (utom utväxlingarna), gafflar mm) som Audi 01E, MEN slutväxeln är mindre på audilådorna!
Både mindre diameter på kronhjul, färre skruv mellan kronhjul-diff och klenare lager till diffen (bakom medbringarna).
Kan ju vara logiskt då Audis S-modeller med hög effekt alltid driver på fyra hjul = ca 50% av vridet på främre slutväxeln.
Så, tyvärr kan man inte använda utbudet av Audis pinjong/kronhjul till 6-växlade 01E i 968.
______________________
Mattias A, PCS+R 6280
Porsche 968 #48, tävlingsbil för Modsport I
Mattias A, PCS+R 6280
Porsche 968 #48, tävlingsbil för Modsport I
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Knuffen vid ca 4400 rpm är från insuget - dual resonance ger 4 psi övertryck - och har egentligen inget med variocam att göra.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Å fasenfirefish wrote:Knuffen vid ca 4400 rpm är från insuget - dual resonance ger 4 psi övertryck - och har egentligen inget med variocam att göra.


PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Re: slutväxel till 968
Det finns inga delar som passar från Porsches övriga modellprogram vad gäller utxäxlingsprylar om nu Audi är uteslutet?
PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
Who is online
Users browsing this forum: No registered users