slutväxel till 968

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: slutväxel till 968

#16 Post by gurra »

Stämmer bra!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: slutväxel till 968

#17 Post by gurra »

Anders Larsson wrote:Ja Variocamen öppnar väl fullt vid typ 4000 v/min så det är ju där kicken kommer, upplever den också som lite seg på låga varv på bana men motorn var ju världens starkaste sugfyra när den kom trots allt men ingen slår ju fler cylindrar + volym.

Tycker den har bra vrid på 6:an vid rask landsvägskörning och det skjuter på duktigt utan att tagga ned, fast då ligger man ju ifs. kanske över 4000 och har max vrid tillgängligt hela tiden, ger en ganska avspänd och mjuk körning trots farten 8) :#944burn:
Ligger du över 4000 rpm på 6an kryssar du fram i ca 164 km/h. Avspänt och mjukt :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: slutväxel till 968

#18 Post by gurra »

jonaslarsson wrote:billigaste alternativet är nog att försöka hitta en 4.375 slutväxel från någon audi komplett låda på skroten blir billigare än den där 4.25 slutväxeln från californian motorsport.
Med 4,375 har man dessa hastigheter vid 7000 rpm:

1an 61,0
2an 96,9
3an 134,6
4an 174,6
5an 213,0
6an 248,5

Detta är räknat på 265/35/18.

På 2an uppåt så behöver man aldrig hamna lägre än 5000 rpm vid växling 7000 rpm.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

Re: slutväxel till 968

#19 Post by Anders Larsson »

gurra wrote:
Ligger du över 4000 rpm på 6an kryssar du fram i ca 164 km/h. Avspänt och mjukt :lol:
Sommartid veckopendlar jag till husvagnen som står uppställd på Tättö/Loftahammar och E22:an dit från Norrköpingshållet har inga kameror och tidiga mornar kan man ligga på lite om det är fritt.

Omoraliskt?.. javisst :#stupid:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

Re: slutväxel till 968

#20 Post by Anders Larsson »

gurra wrote:
jonaslarsson wrote:billigaste alternativet är nog att försöka hitta en 4.375 slutväxel från någon audi komplett låda på skroten blir billigare än den där 4.25 slutväxeln från californian motorsport.
Med 4,375 har man dessa hastigheter vid 7000 rpm:

1an 61,0
2an 96,9
3an 134,6
4an 174,6
5an 213,0
6an 248,5

Detta är räknat på 265/35/18.

På 2an uppåt så behöver man aldrig hamna lägre än 5000 rpm vid växling 7000 rpm.
Sån utväxling bör göra rätt stor skillnad på bana :#pray:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

Re: slutväxel till 968

#21 Post by Anders Larsson »

Vart går hastighetsmätaren på våra bilar?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: slutväxel till 968

#22 Post by FSN »

En lååååång etta (som funkar i hårnålen på tex Knutstorp) och en toppfart på 230km/h mot varvstopp hade varit toppen.

Och dogring och sekventiellt....
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: slutväxel till 968

#23 Post by gurra »

FSN wrote:En lååååång etta (som funkar i hårnålen på tex Knutstorp) och en toppfart på 230km/h mot varvstopp hade varit toppen.

Och dogring och sekventiellt....
Har kikat på lite alternativ för rakskuret och sekventiellt.... det finns delar för att bygga om 968-lådan med det.. :#drool:

Med 4,375 ligger man på 4300 rpm vid 59,5 km/h på 2an, det kanske räcker istället för en lång etta?
Toppfart mellan 231-249 km/h beroende på maxvarv, 6500-7000 rpm.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: slutväxel till 968

#24 Post by jonaslarsson »

på våran tidigare långloppsbil hade vi en drenth dg400 sekventiel doggring låda den va rätt tätstegad
1:an 2.604
2:an 1.736
3:an 1.354
4:an 1.136
5:an 1.000
6:an 0.893
5.13 slutväxel

en sådan skulle jag vilja ha i 968 :D
med orginal utväxling borde min bil göra ca 305 ärliga km/h vid 7500 varv känns lite overkill på svenska banor :P
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

Re: slutväxel till 968

#25 Post by JohanX »

Är det inte ett ganska stort ingrepp att byta pinjong i den lådan?
Man måste väl typ ta ut allt för att kunna byta den delen?
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: slutväxel till 968

#26 Post by FSN »

gurra wrote:
FSN wrote:En lååååång etta (som funkar i hårnålen på tex Knutstorp) och en toppfart på 230km/h mot varvstopp hade varit toppen.

Och dogring och sekventiellt....
Har kikat på lite alternativ för rakskuret och sekventiellt.... det finns delar för att bygga om 968-lådan med det.. :#drool:

Med 4,375 ligger man på 4300 rpm vid 59,5 km/h på 2an, det kanske räcker istället för en lång etta?
Toppfart mellan 231-249 km/h beroende på maxvarv, 6500-7000 rpm.
Har du mer info om det?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Matte_968
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2009-12-01 23:21:28
Bilmodell: 968
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: slutväxel till 968

#27 Post by Matte_968 »

jonaslarsson wrote:billigaste alternativet är nog att försöka hitta en 4.375 slutväxel från någon audi komplett låda på skroten blir billigare än den där 4.25 slutväxeln från californian motorsport.
Har också jagat lägre slutväxel till min 968 och tittat på Audis 01E lådors utväxlingar...
Jag hade svårt att få tag på diametern på kronhjulet på Audilådorna, så jag köpte en rasad låda (från 2,5 tdi framhjulsdriven) för att se om grejerna kan passa. Det gör dom inte... 968:an har samma "växellåda" (drev 1-6 (utom utväxlingarna), gafflar mm) som Audi 01E, MEN slutväxeln är mindre på audilådorna!
Både mindre diameter på kronhjul, färre skruv mellan kronhjul-diff och klenare lager till diffen (bakom medbringarna).
Kan ju vara logiskt då Audis S-modeller med hög effekt alltid driver på fyra hjul = ca 50% av vridet på främre slutväxeln.

Så, tyvärr kan man inte använda utbudet av Audis pinjong/kronhjul till 6-växlade 01E i 968.
______________________
Mattias A, PCS+R 6280

Porsche 968 #48, tävlingsbil för Modsport I

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: slutväxel till 968

#28 Post by firefish »

Knuffen vid ca 4400 rpm är från insuget - dual resonance ger 4 psi övertryck - och har egentligen inget med variocam att göra.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

Re: slutväxel till 968

#29 Post by Anders Larsson »

firefish wrote:Knuffen vid ca 4400 rpm är från insuget - dual resonance ger 4 psi övertryck - och har egentligen inget med variocam att göra.
Å fasen :shock: ..jaha, det är därför det känns som flera kickar..bra info "brandfisk" :mrgreen:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

Re: slutväxel till 968

#30 Post by Anders Larsson »

Det finns inga delar som passar från Porsches övriga modellprogram vad gäller utxäxlingsprylar om nu Audi är uteslutet?
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users