Vad är detta under ratten?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#16 Post by M-Nilsson »

Låter ju rätt onödigt att ha detta extra "nödstopp"..när jag råkade ha igång larmet för några dar sedan så larmade jag ju snabbt av med dosan vid rutan.

Det kanske skulle betyda att larmet inte funkar om brytaren råkar vara intryck i nått av lägena..Ska utforska detta lite mer inom kort!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#17 Post by JBlom »

Dosan kanske kan gå sönder eventuellt? ;)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#18 Post by Johnny »

Men kan du inte få svar på din fråga av den du köpte bilen av? Han nämde ju något om den när du köpte bilen!
Den kan ju vara till allt som nämnts här och lite till (Warp-speed), och att inte ha någon funktion alls!
Många billarm har ju en så kallade Nödbrytare för att alltid garantera dig tillgänglighet till bilen utifall du förlorar kodsändaren. Cargard har en återfjädrande nödbrytare och funktionen är följande.
Utlös larmet, sätt på tändningen och tryck in nödknappen i 3sekunder.
Nu ser det ju ut som att det är en brytare med två fasta lägen on/off? (Kan ju också vara en servicebrytare)
Men men, hör med säljaren.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#19 Post by M-Nilsson »

goto737 wrote:Men kan du inte få svar på din fråga av den du köpte bilen av? Han nämde ju något om den när du köpte bilen!
Den kan ju vara till allt som nämnts här och lite till (Warp-speed), och att inte ha någon funktion alls!
Många billarm har ju en så kallade Nödbrytare för att alltid garantera dig tillgänglighet till bilen utifall du förlorar kodsändaren. Cargard har en återfjädrande nödbrytare och funktionen är följande.
Utlös larmet, sätt på tändningen och tryck in nödknappen i 3sekunder.
Nu ser det ju ut som att det är en brytare med två fasta lägen on/off? (Kan ju också vara en servicebrytare)
Men men, hör med säljaren.
Jo jag hade ev. tänk se om jag kan få tag på säljaren igen men ska först själv se om jag hittar en lösning, men det verkar ju ha med larmet att göra! Passande nog har säkringen för tutan nyligen gått så får ju byta den först och främst för att höra larmet! :)

Jo precis det är en brytare med två lägen så ingen man behöver hålla inne.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#20 Post by M-Nilsson »

JBlom wrote:Dosan kanske kan gå sönder eventuellt? ;)
Jo det är sant..fast då kan man ju inte heller larma bilen alls typ :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#21 Post by makkanftw »

Om dosan går sönder med bilen larmad då? Eller om dosan skulle balla ur? Möjligheterna är många och en knapp är väl kanske oftare skottsäker.
- Marcus

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#22 Post by M-Nilsson »

makkanftw wrote:Om dosan går sönder med bilen larmad då? Eller om dosan skulle balla ur? Möjligheterna är många och en knapp är väl kanske oftare skottsäker.
Ja just det, det har du givetvis rätt i! :) Man vet ju aldrig om dosan skulle gå sönder nån gång..det är ju i alla fall bra att brytarn sitter lite dold, designmässigt.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by safe »

Det är ju inte helt idiotsvårt att prova brytaren heller... Men det är till 95% en nödbrytare till larmet.
Prova att öppna dörren och tryck på knappen, kanske får hålla in den ett par sekunder. Har du ingen användarhandbok till larmet?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#24 Post by Patrik Börjesson »

Jag tror det är en Servicebrytare till larmet, jag hade en liknande på min förra 944a. Dock var det en dragknapp.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#25 Post by Johnny »

Nå! Har du fått reda på vad den lilla knappen är till :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users