newkie wrote:
Transaxel=växellådan Kallas transaxel när diff och låda är ihopbyggda
Det är förklaring jag fått ja Eftersom att alla förstärker fästet verkar det ju inte helt otroligt heller... Räkna med att fjädringen trycks ihop vid acceleration samt att lådan vrider sig. Det är ju ändå en hel del effekt det handlar om...
Transaxeln menar du va?
Nja, jag tvivlar på att det har mycket med vridningen att göra, den kan inte vara speciellt stor. Mer troligt att man helt enkelt överskrider vridmomentet som knutarna var designade för
Men jag kan ha fel, får väl rigga upp en "tell tale" av något slag och ut och gasa lite
Bara jag får hem mina nya drivknutar så jag kan plocka ut bilen igen.....
Jo men det låter ju fullt möjligt att du har rätt och ALLA med andra med tillräcklig effekt för att framkalla fenomenet har fel Då kan jag låta mitt solida fäste ligga. Det var ju skönt, jag har inte sett fram emot installationen.
Tycker det är lite konstigt att drivknutarnas brosttgräns ändras för att man sätter in ett annat fäste till transaxeln. Men vad vet man
mijo wrote:
Vad har växellådans fäste att göra med drivaxlarnas eller transaxelns (för du menar väl inte "tuben") hållbarhet? Orsakar mothållet av den roterande kraften uppåt på motorn kunna en nedåtriktad kraft på växellådan? Har väl ändå inget att göra med axlarnas påfrestningar.
Problemet är det att växellådan vrider sig runt mellanaxelns.. axel.. Vid allt för mycket effekt gissar jag att den vrider sig tillräckligt mycket för att spräcka manteln på drivknutarna. Har för mig att det brukar vara problemet.
Det har inte så mycket att göra med själva drivaxlarna. När man har åtgärdat problemet med vridningen bör man skaffa mer elastiska axlar för att spara på transaxeln som är nästa svaga punkt. Det verkade av tråden som att TS ville skaffa sig starkar drivaxlar. Mitt svar var endast för att påpeka att det inte är axlarnas hållfasthet som är problemet.
Näe, det är inte axlarnas hålfasthet som är problemet utan för klena knutar, 930 har ju kraftigare och det är nog inte för syns skull. Det motor+låda vrider på sig är ju försumbart jmf hur mycket det flyttar på sig i navändan av drivaxlarna.
Gör man stumt växellådsfäste är det nog bra med stumma motorfästen också. Annars skaffar man sig kanske problem på riktigt med motorns vridning, det är ju kort hävstång upp till växellådsfästet så om motorn fortfarande kan vrida sig blir det ju brytkrafter på växellådsfästet om detta är stumt.
newkie wrote:
Tycker det är lite konstigt att drivknutarnas brosttgräns ändras för att man sätter in ett annat fäste till transaxeln. Men vad vet man
Det är inte så konstigt. En knut som är ihop-tryckt eller isärdragen håller ganska mycket sämre än en "ideal". I detta fall får vi både-och egentligen.
Hur är det nu då - finns det något känt fall där någon upprepade ggr haft problem med sina knutar? Jag tror inte det men det är min personliga åsikt. Rätta mig gärna här, och helst då inte i formen "jo men jag har hört talas om nån som kände en killa som sa att hans kompis...." - ja ni fattar.
Med ett solidare fäste kan man säkert undvika en del otrevligheter - tex stick-slip fenomen, man tar relativt enkelt ihjäl problem med vridning av transaxel - håller oxå med Jon här, ang motorfästen, för byter du bara bakre fästet så kommer du få in en massa bryt i huset till lådan - det vill man nog inte i längden.
newkie wrote:Tycker det är lite konstigt att drivknutarnas brosttgräns ändras för att man sätter in ett annat fäste till transaxeln. Men vad vet man
Låter som dyra tester att verifiera orsaksambanden för detta samt redogöra för knutarnas verkliga brottgränser. Kan det vara så att någon trimmat, kört sönder drivknut (gammal), satt dit nya knutar och växellådsfäste och dragit slutsatsen att fästet gjorde susen inte de nya knutarna
Henka_E wrote:Det är inte så konstigt. En knut som är ihop-tryckt eller isärdragen håller ganska mycket sämre än en "ideal". I detta fall får vi både-och egentligen.
Jo, det är konstigt för om lådan rör sig så mycket att man når ändlägena för vad knutarna klarar av måste motorn röra sig JÄTTEMYCKET. Och alla som meckat med en turbo vet hur tight det är där framme, borde finnas ordentliga "skavsår" om så är fallet.
När jag tänker på det har jag faktiskt svårt att se någon vridande kraft annat än den som är mellan motor och låda som tuben tar upp. Är ju inte samma sak som på en gammal Volvo. Vridningen från axlarna ger ju en uppåtkraft på motorn och nedåt på lådan. Vridning i andra riktningen orsakas väl bara av massans tröghet när varvtalet ändras
Henka_E wrote:Det är inte så konstigt. En knut som är ihop-tryckt eller isärdragen håller ganska mycket sämre än en "ideal". I detta fall får vi både-och egentligen.
Jo, det är konstigt för om lådan rör sig så mycket att man når ändlägena för vad knutarna klarar av måste motorn röra sig JÄTTEMYCKET. Och alla som meckat med en turbo vet hur tight det är där framme, borde finnas ordentliga "skavsår" om så är fallet.
När jag tänker på det har jag faktiskt svårt att se någon vridande kraft annat än den som är mellan motor och låda som tuben tar upp. Är ju inte samma sak som på en gammal Volvo. Vridningen från axlarna ger ju en uppåtkraft på motorn och nedåt på lådan. Vridning i andra riktningen orsakas väl bara av massans tröghet när varvtalet ändras
Spekulera hur ni vill. Det finns otaliga trådar i ämnet på bland annat rennlist. Folk som knäckt massor av knutar. Jag har absolut ingen aning om vad som orsakar att knutarna går och jag har annat att göra än att fundera i det. Kontentan av mitt första meddelande var ungefär att själva drivaxlarna håller. Förstogs inte detta har jag nu förtydligat det.
Många här på forumet som har tillräckligt med effekt. Det vill säga mer än ett chip. Har förstärkt sina fästen med Polyuretan. Som sagt det händer inte med en 944 N/A eller en orginal turbo. Men när det börjar bli lite mos i maskin börjar problemet komma även med drivlinan.
Om man behöver duktigt med pulver (~350 hk 500nm) så tyder det mer på att man duktigt överskrider vridmomentet den designades för...
Min bil har gått sen -95 (ca 10.000 mil) med 300+ hästar och 86an har 100mm NA knutar. Knutarna som jag plockade ned nu vid 22000 mil såg inte bytta ut.
Edit: sen kan det förstås finnas knep för att få knutarna att hålla bättre över sin kapacitet.