944 2.7 -89 utan gnista

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#16 Post by Mats Jacobsson »

Har du plockat port DME och byglat siften?
Fick fel på mitt DME och mätta enligt calrk-garge, enligt den var den ok men fungerade inte i praktiken. Provade då att göra en kabel enligt bild (Emergency Jumper) i http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm. Bilen startade så det blev ett nytt DME-relä.

Var också sugen på den bilen med du han före :)

Grattis till en fin bil 8)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
ErikHåkansson
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2009-02-07 18:12:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Midsommarkransen, Sthlm
Contact:

#17 Post by ErikHåkansson »

Tjena Mats! :)
Japp. Dels har tidigare ägare bytt till fabriksnytt DME-relä och jag har dessutom provat att koppla ihop 30 + 87b i relähållaren. Pumpen hoppar igång direkt men ingen skillnad i gnistproblemet. :(

Känns mer och mer som databoxen. Har hittat begagnade för 1.500 - 3.000 kr men vill gärna veta säkert innan jag eventuellt kastar dom pengarna i sjön. Har tittat i boxen och flera lödningar är omgjorda. Kan ju vara något komponentfel i den. Finns tydligen inget säkert sätt att testa boxen på, det bästa är att byta mot frisk box och se om det blir skillnad..

Kan det vara så att någon satt i fel box?
Den heter Bosch 0 261 200 077
TYP 944 MWN-01
[url=http://www.youtube.com/watch?v=5SFs5AB2Cr8&feature=channel_pageA]Scheinwerferreinigungsanlage[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#18 Post by Maxx »

ErikHåkansson wrote:... jag har dessutom provat att koppla ihop 30 + 87b i relähållaren. Pumpen hoppar igång direkt men ingen skillnad i gnistproblemet. :(
30 ska kopplas till 87 och 87b.
87 är ström till DME och spridare.
87b är ström till bränslepump.

Tillverka en "emergency jumper" enligt nedanstående bild och testa igen. Visserligen borde ett helt nytt relä fungera men man vet aldrig. :wink:

Image
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#19 Post by Mats Jacobsson »

Erik kolla om det inte finns någon i Stockholm som du kan få låna en databox från.
Borde finnas någon här som kan hjälpa dej i den frågan.
"3-benskabeln" skulle jag testa först.
Om du behöver ytterligare fördjupad kunskap i Motorstyrning kan du åka till Biltema och köpa en Haynes bok i ämnet, kan rekommendera den.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79468 299:-
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
ErikHåkansson
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2009-02-07 18:12:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Midsommarkransen, Sthlm
Contact:

#20 Post by ErikHåkansson »

Bra! Åker till garaget imorgon fm och testar att koppla ihop 87 + 87B med 30...
Föregående ägare hade enligt egen utsago testat denna bygling men det är lika bra att testa själv för att vara säker.
Jag hade ju missat att bygla den ena själv, så...

Ifall ovanstående koppling visar sig hjälplös skulle jag vara väldigt tacksam om någon kan stötta med databox-testning/utlåning...
[url=http://www.youtube.com/watch?v=5SFs5AB2Cr8&feature=channel_pageA]Scheinwerferreinigungsanlage[/url]

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by Jacko »

ErikHåkansson wrote:Bra! Åker till garaget imorgon fm och testar att koppla ihop 87 + 87B med 30...
Föregående ägare hade enligt egen utsago testat denna bygling men det är lika bra att testa själv för att vara säker.
Jag hade ju missat att bygla den ena själv, så...

Ifall ovanstående koppling visar sig hjälplös skulle jag vara väldigt tacksam om någon kan stötta med databox-testning/utlåning...
Tja, bor i Hägestensåsen, har en n/a -87. Behöver du låna eller testa boxen i din bil, så hör av dig!

User avatar
ErikHåkansson
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2009-02-07 18:12:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Midsommarkransen, Sthlm
Contact:

#22 Post by ErikHåkansson »

Har testat att bygla 87B + 87 + 30 - fortfarande ingen gnista.
Men har inte gett upp hoppet helt. Testar gärna min box i din bil, Jacko! :)
PM:ar.

/Erik
[url=http://www.youtube.com/watch?v=5SFs5AB2Cr8&feature=channel_pageA]Scheinwerferreinigungsanlage[/url]

User avatar
ErikHåkansson
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2009-02-07 18:12:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Midsommarkransen, Sthlm
Contact:

#23 Post by ErikHåkansson »

Lite uppdateringar:

Jacko har erbjudit sig donationshjälp från hans -87:a N/A.
Tummen upp för det!

För att säkerställa så det är samma box har jag letat mig fram till en sida (ECU-doctors)
där det går att se serienummer på boxarna:
http://www.ecudoctors.com/porsche_products_944.html

Den boxen som sitter i min bil är någon gång utbytt.
Den har serienummer 0 261 200 077

Enligt ECU-doctors passar den boxen bara till 2.5L 1985B - 1988.

Det ska vara en speciell box till 2.7L som ska heta 0 261 200 089.

Kan det här vara nyckeln till varför den inte startar?
Har någon provat en box från en 87:a till en 89:a?
[url=http://www.youtube.com/watch?v=5SFs5AB2Cr8&feature=channel_pageA]Scheinwerferreinigungsanlage[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#24 Post by emm »

Sökte lite, har för mig att detta var uppe på tapeten tidigare.
forum/viewtopic.php?t=15973&highlight=databox
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
ErikHåkansson
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2009-02-07 18:12:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Midsommarkransen, Sthlm
Contact:

#25 Post by ErikHåkansson »

Spännande! Då går det alltså att testa en 077-box i en bil som ska ha 089-boxen!
Tack för hjälp!
[url=http://www.youtube.com/watch?v=5SFs5AB2Cr8&feature=channel_pageA]Scheinwerferreinigungsanlage[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#26 Post by emm »

Kasta nu inga gamla potatisar i skallen på mig om det går åt pipan... :#cheers:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
ErikHåkansson
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2009-02-07 18:12:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Midsommarkransen, Sthlm
Contact:

#27 Post by ErikHåkansson »

Potatisarna kommer utebli, däremot kommer jag reagera såhär när Helga hoppar igång:
http://www.youtube.com/watch?v=5URYhXE55bo

Vi kommer testa min box i Jackos 944 för att inte elda upp hans box om det är något annat juck med min kärra som eldar boxar.

Skumma elrelaterade saker har jag förresten vant mig vid efter att ha harvat till och från jobbet i en 87:a Sovereign i höstas 8) 8)
(därav Avataren)
http://www.mandarinab.com/windowsmedia/ ... ord=qrwX22
[url=http://www.youtube.com/watch?v=5SFs5AB2Cr8&feature=channel_pageA]Scheinwerferreinigungsanlage[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#28 Post by emm »

ErikHåkansson wrote:Skumma elrelaterade saker har jag förresten vant mig vid efter att ha harvat till och från jobbet i en 87:a Sovereign i höstas 8) 8)
lol, du valde helt rätt man att berätta ovanstående för =)
hahaha!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
ErikHåkansson
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2009-02-07 18:12:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Midsommarkransen, Sthlm
Contact:

#29 Post by ErikHåkansson »

;)

Små elfel kan vara charmiga. Dom som gör att bilen inte startar på morgonen är mindre kul.

Såhär svarade José på ECU-doctors:

Hello Erick if you car has a 2.7 Motor the right Motronic unit is the BOSCH 089 and is possible that is not starting because the 077 has different mappings and ignition settings.
Hope we can help you offering the right technical support or the right product application for your car .
Best regards
Jose
[url=http://www.youtube.com/watch?v=5SFs5AB2Cr8&feature=channel_pageA]Scheinwerferreinigungsanlage[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#30 Post by 944_Driver »

Frågan är väl vad som skiljer mellan en 2,7 -89 och tidigare 2,5 liters maskiner rent elmässigt? Annan lösning med någon vevaxelgivare? Extern tändförstärkare på 2,7? Det måste ju vara nått rejält avvikande för bara en annan mappning för 2,7 istället för 2,5 lär inte hindra maskin från att starta pga utebliven gnista.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users