Har du plockat port DME och byglat siften?
Fick fel på mitt DME och mätta enligt calrk-garge, enligt den var den ok men fungerade inte i praktiken. Provade då att göra en kabel enligt bild (Emergency Jumper) i http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm. Bilen startade så det blev ett nytt DME-relä.
Var också sugen på den bilen med du han före
Grattis till en fin bil
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Tjena Mats!
Japp. Dels har tidigare ägare bytt till fabriksnytt DME-relä och jag har dessutom provat att koppla ihop 30 + 87b i relähållaren. Pumpen hoppar igång direkt men ingen skillnad i gnistproblemet.
Känns mer och mer som databoxen. Har hittat begagnade för 1.500 - 3.000 kr men vill gärna veta säkert innan jag eventuellt kastar dom pengarna i sjön. Har tittat i boxen och flera lödningar är omgjorda. Kan ju vara något komponentfel i den. Finns tydligen inget säkert sätt att testa boxen på, det bästa är att byta mot frisk box och se om det blir skillnad..
Kan det vara så att någon satt i fel box?
Den heter Bosch 0 261 200 077
TYP 944 MWN-01
ErikHåkansson wrote:... jag har dessutom provat att koppla ihop 30 + 87b i relähållaren. Pumpen hoppar igång direkt men ingen skillnad i gnistproblemet.
30 ska kopplas till 87 och 87b.
87 är ström till DME och spridare.
87b är ström till bränslepump.
Tillverka en "emergency jumper" enligt nedanstående bild och testa igen. Visserligen borde ett helt nytt relä fungera men man vet aldrig.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Erik kolla om det inte finns någon i Stockholm som du kan få låna en databox från.
Borde finnas någon här som kan hjälpa dej i den frågan.
"3-benskabeln" skulle jag testa först.
Om du behöver ytterligare fördjupad kunskap i Motorstyrning kan du åka till Biltema och köpa en Haynes bok i ämnet, kan rekommendera den. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79468 299:-
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Bra! Åker till garaget imorgon fm och testar att koppla ihop 87 + 87B med 30...
Föregående ägare hade enligt egen utsago testat denna bygling men det är lika bra att testa själv för att vara säker.
Jag hade ju missat att bygla den ena själv, så...
Ifall ovanstående koppling visar sig hjälplös skulle jag vara väldigt tacksam om någon kan stötta med databox-testning/utlåning...
ErikHåkansson wrote:Bra! Åker till garaget imorgon fm och testar att koppla ihop 87 + 87B med 30...
Föregående ägare hade enligt egen utsago testat denna bygling men det är lika bra att testa själv för att vara säker.
Jag hade ju missat att bygla den ena själv, så...
Ifall ovanstående koppling visar sig hjälplös skulle jag vara väldigt tacksam om någon kan stötta med databox-testning/utlåning...
Tja, bor i Hägestensåsen, har en n/a -87. Behöver du låna eller testa boxen i din bil, så hör av dig!
Små elfel kan vara charmiga. Dom som gör att bilen inte startar på morgonen är mindre kul.
Såhär svarade José på ECU-doctors:
Hello Erick if you car has a 2.7 Motor the right Motronic unit is the BOSCH 089 and is possible that is not starting because the 077 has different mappings and ignition settings.
Hope we can help you offering the right technical support or the right product application for your car .
Best regards
Jose
Frågan är väl vad som skiljer mellan en 2,7 -89 och tidigare 2,5 liters maskiner rent elmässigt? Annan lösning med någon vevaxelgivare? Extern tändförstärkare på 2,7? Det måste ju vara nått rejält avvikande för bara en annan mappning för 2,7 istället för 2,5 lär inte hindra maskin från att starta pga utebliven gnista.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...