Byte kulbult/bärarm!?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#16 Post by Peedster »

Jag bytte spindelled på en gammal sunny för några år sedan och det var hopplöst.
Det var samma problem där att man inte kunde köpa lösa utan det var nya hos Nissan för 4000kr stycket som gällde...NO WAY!

Konstigt nog hade de spindelleder på Biltema för typ 50kr och efter mycket jobb med bärarmen i biltema skruvstäd (den andra sprack) med mycket krångel och problemlösning så lyckades jag få i de nya lederna.
På en så billig bil var det defenetivt värt det att göra själv, när bilen kostade vad 2 orginalleder kostade men jag har aldrig varit så uppgiven och förbannad.

Så om jag får nedslag på spendellederna på porschen så kommer jag iaf försöka göra det själv igen!

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#17 Post by spirou944t »

Highway wrote:Detta kanske kan vara något


http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=81&c=4
Verkar vara till dom äldre 944:erna, äldre än 85.
Nyare har ju länkarm i aluminium, med vulkad spindelled.
Rätta mig om jag har fel...
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#18 Post by Anders Larsson »

Nää Erik du har nog rätt..fast jag var före dej o påpekade det redan i inlägget efter Highways 8) :roll: :d=:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Niclas Ericsson
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2004-03-29 13:32:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#19 Post by Niclas Ericsson »

spirou944t wrote:
Highway wrote:Detta kanske kan vara något


http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=81&c=4
Verkar vara till dom äldre 944:erna, äldre än 85.
Nyare har ju länkarm i aluminium, med vulkad spindelled.
Rätta mig om jag har fel...
Nog verkar det finns även till nyare bilar också...

http://www.weltmeister.com/ProductDetai ... ductID=402

...men en del knirr och stötighet tillkommer uppenbarligen.
Innovatör

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#20 Post by spirou944t »

Anders Larsson wrote:Nää Erik du har nog rätt..fast jag var före dej o påpekade det redan i inlägget efter Highways 8) :roll: :d=:
Ojdå...läser som en blind!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#21 Post by H.Magnusson »

leden sitter inte fast när man har tagit ur låsningen, det är en plastskål under och en över kulan och en fjäder under locket som pressar leden uppåt

User avatar
Niclas Ericsson
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2004-03-29 13:32:24
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#22 Post by Niclas Ericsson »

H.Magnusson wrote:leden sitter inte fast när man har tagit ur låsningen, det är en plastskål under och en över kulan och en fjäder under locket som pressar leden uppåt
Intressant, det ser alltså ut så orginal?

Konstruktionen låter lite "undermålig" men isåna fall så borde ju en "renoveringssats" av bra kvalitet fungera lika bra. Jag trodde nämligen att kulbulten var pressad orginal.

Mvh. Niclas
Innovatör

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users