924:a startar inte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
TomasJ
S-Poster
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991

#16 Post by TomasJ »

Åfan, så igentligen så ska det bara vara att dra spridarna rakt upp ifrån toppen för att de ska lossna?

skruvade bort kallstartsventilen igår och såg att den var fuktig och att den hadde sprutat in bensin, så jag tror att den fungerar, men det är ju inte säkert.

Ska prova att starta den igen snart nu när det blivit lite varmare, nu har nästan all snö töat bort hemma hos mig :)

lasse59
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#17 Post by lasse59 »

TomasJ wrote:ÅF-n, så igentligen så ska det bara vara att dra spridarna rakt upp ifrån toppen för att de ska lossna?

skruvade bort kallstartsventilen igår och såg att den var fuktig och att den hadde sprutat in bensin, så jag tror att den fungerar, men det är ju inte säkert.

Ska prova att starta den igen snart nu när det blivit lite varmare, nu har nästan all snö töat bort hemma hos mig :)
Är det en vanlig 924 du har ? jag såg inte upp riktigt när jag svarade dig, men nu ser jag i din profil att du skrivit in 924.

Jag förutsatte att alla hade en grandios 924 Turbo :lol:

Men nånting gör ju tydligen att bensintrycket inte är som de ska.

Smacka inte i mer silikon bara, köp o-ringar, OM det nu inte är förskruvningar som sitter gängade i toppen som spridarna gängas i.

Sprätta bort silikonet först så du ser att det verkligen bara är att dra upp spridarna ur toppen så spridarna inte är gängade, annars kanske du drar sönder bensinrören. Man kan aldrig vara säker när en bil haft många ägare vad dom gjort för egna konstruktioner och ändringar.
En sak är vad som står i instruktionsböckerna, en annan hur det ser ut i praktiken.

mvh

TomasJ
S-Poster

#18 Post by TomasJ »

Visst är det en vanlig 924 jag har, hade gärna haft en turbo, men med min blygsamma ekonomi så var det "vanlig" som gällde för stunden :)

Ska ut och kika hur det ser ut, jag har inget garage att stå i så jag får ge mig ut i snöblasket och frysa varenda gång jag meckar, det är därför jag frågar en gång extra här så man slipper gå ut i onöden :P

Att de tidigare ägarna har haft mycket fuffens för sig har jag redan märkt, så jag är igentligen inte ett dugg förvånad över silikonlösningen :)
Har hållt på att laga fulllösningar i snart ett år nu :)

Jomp
S-Poster

#19 Post by Jomp »

Har du ström till kallstartsventilen ? Ta en voltmeter och kolla, låt någon kompis sköta startnyckeln.

Kommer det bensin ur spridarna?

// Jomp

TomasJ
S-Poster

#20 Post by TomasJ »

Kallstartsventilen fungerar kanon, det kom en fin dimma ifrån den när jag demonterade och testkörde den :)

Jag tror jag har lokaliserat felet nu, det kommer soppa fram till bränsletrycksregulatorn (?) (den som bränslerören till spridarna går ifrån) men det kommer ingenting ut därifrån, demonterade hela enheten och plockade isär i molekyler och satte ihop igen, gissar på att det satt en ispropp där i, har inte återmonterat än, men jag skulle gissa på att den startar nu efter som om det inte verkar vara så mycket där i som kan fela... vad jag förstår så styrs hela enheten av vacumet som blir när man öppnar gasspjälen?

ska återmontera enheten i morgon och prova.

Ett tipps om någon annan har problem med enheten är att det sitter 4 st. små filter i anslutning till varje bränslerör som kan sättas igen.

TomasJ
S-Poster

#21 Post by TomasJ »

Monterade ihop kalaset nyss och provade, två små hostningar, sedan inget liv i den... jag blir så trött :(

Ska försöka komma åt och skruva bort tändstiften i morgon och se om jag hittar något fel där... dom sitter ju tigt åt som F-n, men jag hoppas att det går att få loss dem utan att plocka ur motorn :)

Jomp
S-Poster

#22 Post by Jomp »

TomasJ wrote:Monterade ihop kalaset nyss och provade, två små hostningar, sedan inget liv i den... jag blir så trött :(

Ska försöka komma åt och skruva bort tändstiften i morgon och se om jag hittar något fel där... dom sitter ju tigt åt som F-n, men jag hoppas att det går att få loss dem utan att plocka ur motorn :)
Kommer det ut bränsle till spridarna nu då?
// Jomp

TomasJ
S-Poster

#23 Post by TomasJ »

Stiftena såg bra ut, lite fuktiga, men det torkade jag av och satte dit stiften igen, men bilen startade inte ändå...

Plockade loss bränslerören vid spridarna och vred på tändningen och drog runt motorn några varv, det rann liiite bensin ur rörena, men vad jag förstår så ska det komma rätt mycket?

Tog loss bränsletrycksregulatyorn igen och ska kika in i den ännu en gång, den här gången ordentligt, förra gången hade jag inga bra torx som passade skruvarna som sitter underifrån och håller ihop själva huset... ska försöka få tag till det tills i morgon...

Startar den inte snart så tar jag fram vinkelslipen och säljer bilen som metallskrot... då får man väl i alla fall någon kr/kg :P

Jomp
S-Poster

#24 Post by Jomp »

Inte vinkelslipen inte !!!

Hade du problem med att få upp spridarna ur toppen ? För att kunna göra en någerlunda vettig kontroll av funktionen på spridarna bör du försöka se hur duschstrålen ser ut från dem. Upp med dem ur toppen och ner i pet eller glasfaskor och kika på hur sprutet ser ut. Glöm inte att du måste öppna för luft till insuget när du testar spridarna. Bränslehuvudet är monterat på en vågliknande konstruktion som ditt fall ska öppna uppåt vid start / gång. När du testar spridarna ska denna vara öppen. Det finns en kolv i bränslehuvudet som då går ner och öppnar för bensinen. Du kan påverka vågen manuellt om du tar bort filtert till insuget. Ta hjälp av en kompis så blir det lättare att kontrollera sprutet. Bränslepumpen manövrerar du lämpligen manuellt med en lång kabel mellan pumpen och plus på batteriet. Slipper du dra runt startmotorn. Låt pumpen bygga upp tryck innan du manövrerar vågen. ( tänk på brandsäkerheten )

En jämn och fin duschdimma ska du ha annars har du problem med trycket / skit i spridarna. Den kontroll du verkar ha gjort med bränsleslangarna bortkopplade från spridarna skulle jag inte lita på ( det är klart, får du bara en rännil så är det nog en indikation på att trycket är för lågt, svårt att bedöma på det du skriver, det kan lika gärna vara vågen som du inte öppnat ordentligt )

Spridarna kan sitta ganska hårt, sätt¨på dig en handske och försök få ett jämnt grepp kring spridaren och dra för allt vad du förmår. Går O ringen sönder var det ändå meningen. Bara att beställa nya från Utzon. Se bara till så att inga rester åker ner i cylindern av misstag. Lite 5-56 kan hjälpa.

Om du inte får en jämn & fin duschstråle från spridarna är det läge för rengöring. Börja med tryckluft. Hjälper inte det är ultraljudstvätt ett bra alternativ. PM:a GOC931 så kan du få ett bra tips på var du kan ultraljudstvätta spridare till ett vettigt pris. När du är säker på att spridarna är OK och det fortfarande inte funkar kan du titta längre bak K-jet systemet. Du har själv varit inne på bränslehuvudet. När jag hade problem tror jag det var Patand som nämnde att felet sällan ligger i själva bränslehuvudet. Du har dessutom haft i sär ditt och gjort rent. Filter förutsätter vi att du har bytt. Dags att kika längre bak. Vid tanken har du två felkällor. Bränslepumpen och en bränsleackumulator. Föreslår att du demonterar båda och passar på att tömma tanken på bensin ( och skit ) samtidigt. Ta loss inloppsledningen till filert och blås bränsleröret med tryckluft. Håll på ett tag så att det blir riktigt renblåst. När du har av pumpen kan du passa på att knacka den mot garagegolvet vänligt men bestämt några ggr om det skulle vara så att någon del i den kärvar. Återmontera pumpen, men strunt i ackumulatorn ( du kan köra bilen utan ackumulator, det funkar så länge du inte kör racing ) och testa igen hur sprutet från spridarna ser ut.

Fortfarande problem? Kolla elen igen. Har du verkligen mer än 12 volt till pump och kallstartsventil? Du kan prova att koppla förbi reläet till bränslepumpen och köra den manuellt med hjälp av kabel som du drar direkt från + på batteriet ( nu behöver du en kompis som hjälper dig ) till pumpen. Glöm inte att bensin är brandfarligt. Ha en brandsläckare i närheten. Funkar det nu? Hur ser sprutet från spridarna ut?

När du väl har kommit så lågt och konstaterat att det fortfarande inte funkar är det dags att jaga tag i ett bättre begagnat bränslehuvud, förutsatt att du verkligen gjorde rent det du har.

Puh, nu blev jag nästan trött, är det något du inte greppar på mitt något röriga inlägg får du gärna skicka ett PM för utbyte av telefon nr. Lite lättare att ta det den muntliga vägen.

TomasJ
S-Poster

#25 Post by TomasJ »

Ett riktigt Kanon inlägg!
Vissa saker som du nämner är redan kontrolerade och vissa delar är utbytta, men jag ska följa dina tipps så gott det går så får vi se om det hjälper något...

Saken är varför jag tror att det är bränslehuvudet är ju att det kommer fram bensin dit, men inte vidare ut till spridarna.

Tar jag bort inkommande banjobult och drar igång soppapumpen så sprutar det bensin i från den slangen, så jag TROR att det är grönt fram dit.

Ska försöka få bort spridarna och kika, jag får F-n inte loss dom, men efter som om att både du och ett tidigare inlägg beskriver det som om de bara ska vara att dra ur dem så får jag väl prova att spraya lite 5-56 på dem och ta i lite hårdare :)

Tack än en gång för bra info!
Nu känns det lite lättare när man fått lite peppning och lärdomsfull info!

lasse59
Turbo-Poster

#26 Post by lasse59 »

TomasJ wrote:Ett riktigt Kanon inlägg!
Vissa saker som du nämner är redan kontrolerade och vissa delar är utbytta, men jag ska följa dina tipps så gott det går så får vi se om det hjälper något...

Saken är varför jag tror att det är bränslehuvudet är ju att det kommer fram bensin dit, men inte vidare ut till spridarna.

Tar jag bort inkommande banjobult och drar igång soppapumpen så sprutar det bensin i från den slangen, så jag TROR att det är grönt fram dit.

Ska försöka få bort spridarna och kika, jag får F-n inte loss dom, men efter som om att både du och ett tidigare inlägg beskriver det som om de bara ska vara att dra ur dem så får jag väl prova att spraya lite 5-56 på dem och ta i lite hårdare :)

Tack än en gång för bra info!
Nu känns det lite lättare när man fått lite peppning och lärdomsfull info!
Innan du sliter alltför hårt, peta loss så mycket du kan av silikonet OM motorn är ombyggd och kolla så det inte är gängat, så du inte drar sönder rör och alltihop.

TomasJ
S-Poster

#27 Post by TomasJ »

Jag har varit ute och slitit och haft mig nyss, allt silikon är bort petat och det man ser nu är spridaren, O-ringen och någon sorts plasthylsa som O-ring och spridare sitter i.

Jag har provat att gänga loss spridaren men det händer ingenting, den snurrar bara... rörena är bortskruvade ifrån spridarna, jag provade att ta tag i spridarna med polygrip och försökte dra ur dem, men de rörde sig inte ur fläcken :(

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#28 Post by Mattias 924 »

Lossa luftfiltret. Lyft upp mätskivan till insprutningen i fem sekunder så att det viner ordentligt när bränsle sprutas in i insugningsrören, du hör ljudet när det kommer bensin. Kör på startmotorn i fem sekunder. Slå av tändningen och skruva ur ett tändstift. Tändstiftet skall nu vara rejält blött av bensin. Är stiftet blött så fungerar insprutningen tillräckligt för att bilen ska starta, i alla fall en liten stund. Sätt tändstiftet i i tändkabeln ock lägg det på ventilkåpan. Be nägon köra med startmotorn medans du aktar dig för att hålla i tändstiftet. Du ska se en stark och tydlig gnista mellan elektroderna på stiftet. Är stiftet blött och du inte kan se någon gnista så är det dags att ge sig på tändsystemet i stället för insprutningen.

Är stiftet blött och du ser gnista så är det dags för tolvmillimeterstestet men det tar vi då om det behövs.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#29 Post by Mattias 924 »

Fick se att du redan kollat så att det var gnista då kan det vara dags för tolvmillimeterstestet. Lossa tändkabeln som går från tändspolen till mitten på fördelaren i fördelaränden och fäst den så att den sitter några millimeter från ventilkåpan. kör på startmotorn och titta på gnistan. Öka sedan avståndet mellan tändkabel och ventilkåpa stegvis tills gnistan försvinner. Om gnistan försvinner innan du kommit upp till tolv millimeter så är tändspänningen för svag och det är dags att leta fel i tändsystemet.

OBS! Gäller endast om tändstiften blev blöta i testet i mitt förra inlägg.

Har du provat att köra motorn på startgas?
"patand" skrev:
Om inget strular...

lasse59
Turbo-Poster

#30 Post by lasse59 »

"Det i särklass värsta med BMW-förare är att de tycks tro att alla vi andra bilägare är avundsjuka på deras vrålåk."

Håller med, dom kör om i högerkurvor med heldragna linjer, vräker sig fram i största allmänhet.
Undrar om inte Volvoister lugnat ner sig lite ?

mvh
Lasse

Post Reply