Torsion eller inte på Porsche 968 ???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#16 Post by Karl Birgander »

PorscheErik wrote:Med m030 krängare 30mm är väl bara fram eller finns det fito för bak också?
19mm ställbar är M030 alternativet bak.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Blåtå
S-Poster
Posts: 132
Joined: 2007-01-02 13:31:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#17 Post by Blåtå »

det är 19mm ställbar bak till M030

PorscheErik
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-10-30 19:33:13
Contact:

#18 Post by PorscheErik »

Pratade med P-Center nyss och beställde krängare fram och bak M030 2600 fram och 1200 bak med alla monteringsdetaljer nya tyckte det lät ganska överkomligt för att vara P-Center.

Men blev lite frågande när säljaren sa att det bara var 19mm enligt erol här innan skulle det vara 30mm. Enligt P-Center 19mm på M030 och 16mm på min bil orginal.
Kan detta stämma?

Hur som helst detta borde lira bra med det fjäderbensstag jag köpt av Sanden för krängningarna och rollens skull.

Om detta inte ger det resultatet jag är ute efter så är det väl bara att gå på Sandens ställbara topplagring skarpare bussningar och kulleder till bakkrängaren.

Endast ett problem kvar då den här eviga disskutionen torsion eller inte bak och vilka dämpare och fjädrar ska jag nu välja, som det snurrar i huvudet nu altså.

Kan ingen komma med ett konkret svar det här ska du ha... bak är det då vi snackar fram kör jag nog vidare på mina ställbara koni med hårdare fjädrar.

Tackar för alla fina svar hade aldrig trott att så många vänliga själar var så intresserade av Porsche - men vilka bilar det är sen.

/Erik

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#19 Post by Karl Birgander »

PorscheErik wrote:Men blev lite frågande när säljaren sa att det bara var 19mm enligt erol här innan skulle det vara 30mm. Enligt P-Center 19mm på M030 och 16mm på min bil orginal.
Kan detta stämma?

Kan ingen komma med ett konkret svar det här ska du ha... bak är det då vi snackar fram kör jag nog vidare på mina ställbara koni med hårdare fjädrar.

Tackar för alla fina svar hade aldrig trott att så många vänliga själar var så intresserade av Porsche - men vilka bilar det är sen.

/Erik
Jo, det stämmer. Bakkrängaren är klenare än fram. Men ställbarheten hjälper dig att ställa balansen.

Av mig kan du få svaret: "AVO", men vi vår bakdel har fler än två delar på detta forum! :D :D :lol:

Du får klura fram din egen religion. I de trådar som länkats till har vi dryftat våra åsikter. Läs dom och fundera!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#20 Post by Maxx »

PorscheErik wrote:Med m030 krängare 30mm är väl bara fram eller finns det fito för bak också?
M030 för 968 är krängare både fram och bak, säljs naturligtvis som separata delar och inte som ett kit.

Enligt PET och den något år gamla prislistan från PC:
944.343.706.30 Krängare fram, 30 mm, ca 1.857,00 kr på PC
944.333.701.01 Krängare bak, 19 mm, ca 1.050,00 kr på PC
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#21 Post by Dan Winberg »

Jag går i samma tankar,vad jag skall göra åt min bakfjädring..

Jag har bilsstein med H&R fjädrar fram samt bilstein bak (utan hjälpfjäder) och torsion. M030 fram o bak.

Är det ngn som hört med sanden vad han anser om saken?

Jag funderar på att slängapå dämpare med hjälpfjädrar bak bara.
Sen kanske det vore ide´att byta bussningar men topplagring går nog före...

tankarna fortsätter...
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users