Laddtrycksfråga på 944 Turbo 88 och framåt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
sweanders
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#16 Post by sweanders »

FredrikÅ wrote:
sweanders wrote: På svenska landsvägar och motorvägar kan man aldrig hålla fullgas med fullt ladd på högre växel än 2:an.

I teorin i alla fall.. ;)
Självklart är det så.. Hmmmm.. Jag kommer helt plötsligt ihåg en resa med
bilen i din avatar.. Malmö-GBG... :? :D :wink:
Jepp, den bilen är en riktig tidsmaskin.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

ljungberg
NA-Poster

#17 Post by ljungberg »

Jo visst vill man ha en maskin som ger mycket effekt i grund och botten så man slipper högt laddtryck. Men just nu har jag ingen lust att börja riva en maskin och mata ner ytterligare 100-200.000 kr i ett bytte. Jag vill köra en säsong utan strul.

Den bil jag tittar på har K26/27, sanden kam, chip, annan wastegate, portad topp, stålpackning och lite annat godis.

Bilen laddar nu för närvarande ca 1.1 har laddat mer innan men ägaren har ställt ner trycket för bibehållen säkerhet. Därför jag undrade hur mycket en 951 verkligen tål.

Kommer man upp i ca 330 ärliga hkr med dessa mods? Har kört STI innan nu med ca 400 hkr och RSB7 och RS4 B5 med ca 480 hkr. Så visst är man effektkåt inget snack om saken, men samtidigt vet jag att det går att köra snuskigt fort med en bil bara chassiet överrensstämmer med effekten. Och 951:ans balans är ju redan optimal ifrån början tack vare den fina viktfördelningen.

gurra
Sponsor

#19 Post by gurra »

Jag rekommenderar 1,2 bar med K26-turbosarna. Mer än så höjer mest insugsluften istället för att ge mer effekt.
Med en K27 kan man gå upp lite i ladd då kompressorn har bättre effektivitet i de effektområdena.

En K27 med 8ans avgashus skulle jag ladda 1,4 bar som max med.

Byter man turbo helt till tex en Garrett GTBB som jag är stor förespråkare av så kan man beroende på konfiguration köra vilket laddtryck som helst med bibehållet lågt mottryck och hyfsad insugstemp.

Bortsett från ovan riktvärden för olika turboaggregat är det ju som Corleone säger effekten som avgör vad motorn klarar av eller inte. Eller rättare sagt vridmomentet.

Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Rikard
Addict
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej

#20 Post by Rikard »

gurra wrote:Jag rekommenderar 1,2 bar med K26-turbosarna. Mer än så höjer mest insugsluften istället för att ge mer effekt.
Med en K27 kan man gå upp lite i ladd då kompressorn har bättre effektivitet i de effektområdena.

Byter man turbo helt till tex en Garrett GTBB som jag är stor förespråkare av så kan man beroende på konfiguration köra vilket laddtryck som helst med bibehållet lågt mottryck och hyfsad insugstemp.

Bortsett från ovan riktvärden för olika turboaggregat är det ju som Corleone säger effekten som avgör vad motorn klarar av eller inte. Eller rättare sagt vridmomentet.

Mvh Gurra
Jag har en Garrett GT2871R och har mottrycksproblem redan vid 1,15 Bar. Skall i år byta wastegate och sänka laddtrycket rejält över 5500 varv för att lösa problemet.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Corleone
Turbo-Poster

#21 Post by Corleone »

Rikard wrote:
gurra wrote:Jag rekommenderar 1,2 bar med K26-turbosarna. Mer än så höjer mest insugsluften istället för att ge mer effekt.

Mvh Gurra
Jag har en Garrett GT2871R och har mottrycksproblem redan vid 1,15 Bar. Skall i år byta wastegate och sänka laddtrycket rejält över 5500 varv för att lösa problemet.

Rikard
Föreslår att du kör en bra wg med eget rör ända bak. då minskar mottrycket när du bäst behöver. Alltså inte lede in wg utlopp i det vanliga avgassystemet.
E85 är oxå ett bra alternativ då avgastempen sjunker med 20%, då räcker avgashuset betydligt längre med minskat mottryck. Dessutom behöver man inte ladda lika mycket för samma effekt som med bensin, ytterligare en vinst i mottryck!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

gurra
Sponsor

#22 Post by gurra »

Rikard wrote:

Mvh Gurra

Rikard
Hur mycket mottryck har man uppmätt?
Eller har problemen yttrat sig på andra sätt?

Minns inte riktigt vilket avgashus du har, var det ett litet T25?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn Karlsson
S-Poster

#23 Post by Björn Karlsson »

sweanders wrote:
DLS wrote:Ja men din bil är inte riktigt orginal Björn ;)
Spridare, sprut, kam, wastegate och turbo skiljer från original. Motorn är således i grunden orörd. Kammen är en omslipad originalare.

Jag har kör 1,5 bar med en K26/6 vilket är idioti då den inte är effektiv med så mycket laddtryck (det var inte meningen).
Men det går att göra utan att ha sönder något, det spikade iofs så att man kände det i gaspedalen när jag skruvat lite för mycket åt höger..

Laddtryck i sig är inte farligt, det är mottrycket som är kass. Och en förare som inte är observant.. :D
lite småpåpekande :wink: , portad topp, stakarna från -86 som tydligen ska hålla bättre. Det som jag tror gör mest för att det ska hålla tror jag är en motor som genomgått grundlig renovering för ca2000 mil sen.
Nu är jag inne på samma linje som Corleone skriver, försök bygga för mycket effekt med mindre ladd.....av den anledningen byter jag turbo, downpipe, wg och kommer mappa för E85.
Björn Karlsson
S2 Cab
NA-86

Björn Karlsson
S-Poster

#24 Post by Björn Karlsson »

FredrikÅ wrote:
sweanders wrote: På svenska landsvägar och motorvägar kan man aldrig hålla fullgas med fullt ladd på högre växel än 2:an.

I teorin i alla fall.. ;)
Självklart är det så.. Hmmmm.. Jag kommer helt plötsligt ihåg en resa med
bilen i din avatar.. Malmö-GBG... :? :D :wink:
kom den kommentaren från Anders??? hahahahahaha.........hmmmm.......första gången du provade min bil har jag för mig att jag fick bromsa dig och säga att jag vill först att passera 300 med bilen.....iofs lyssnande du ju men marginalen var ju inte jättestor4km/h :wink:
Björn Karlsson
S2 Cab
NA-86

Rikard
Addict
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej

#25 Post by Rikard »

gurra wrote:
Rikard wrote: Jag har en Garrett GT2871R och har mottrycksproblem redan vid 1,15 Bar. Skall i år byta wastegate och sänka laddtrycket rejält över 5500 varv för att lösa problemet.

Rikard
Hur mycket mottryck har man uppmätt?
Eller har problemen yttrat sig på andra sätt?

Minns inte riktigt vilket avgashus du har, var det ett litet T25?
Ingen aning om vilket avgashus jag har på min turbo. Motorn kändes inte så stark som den borde över 5500 varv och det syntes tydligt på kurvorna när jag bromsade den.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Post Reply