Instruktioner/tips för att montera en Gemballa frontläpp?
- krasse
- S-Poster
- Posts: 148
- Joined: 2006-07-02 21:39:42
- Telefon: 0708177914
- Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
- Årsmodell: 1989
- Location: Värmdö
- Contact:
Drifter, längden behövs eftersom gamla spoilern har skruvar i framkant och den nya är betydligt tjockare (minst 5 cm). Därför valde jag att skruva rakt igenom den nya med två hål per skruv, ett hål närmast karossen och ett hål genom den plana ytan närmast vägbanan. Hålen närmast karossen måttades efter den gamla spoilern som jag lade upp och ner
Slå en signal om du har några frågor.
Krasse 0708 17 79 14
Slå en signal om du har några frågor.
Krasse 0708 17 79 14
- JDr
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2005-09-09 11:38:12
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Lindome(Gbg)
- Contact:
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
- JDr
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2005-09-09 11:38:12
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Lindome(Gbg)
- Contact:
Förstod inte hur Krasse menade men visst blir det två hål per skruv. Ett litet där skruven sitter och ett STORT under det för att få igenom skruvmejseln. Det stora kan gott vara större än det 10mm som jag borrade. Hålet syns ju bara om man ligger under bilen.
Jag har inte monterat fast den stora plåt/plasten under motorn ännu.(ska rengöra den och motorn först)
Jag har inte monterat fast den stora plåt/plasten under motorn ännu.(ska rengöra den och motorn först)
NU kör jag 951!!
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Ha ah, ja F-n detta är det mest förvirrrande jag varit med om. Polaren och jag borrade igår i alla fall.
Vi körde på: stora hål på undersidan och små på ovansidan. Stora hålen för att få igenom skruvmejseln
och komma åt dem små hålen där originalskruvarna kommer sitta.
Nu borrade min stressade polare riktigt illa... så jag får se ifall detta kommer stämma nu.
Hade bara någon sagt det uppenbara att dem markeringar som sitter på Sanden spoilern är
hålen som skall borras ut och passar, så vore ju saken ur världen för länge sedan =)
JDr.... räcker det inte med att fästa spoilern runt kanterna??
Eller hur menar du med "Jag har inte monterat fast den stora plåt/plasten under motorn ännu" ?
Vi körde på: stora hål på undersidan och små på ovansidan. Stora hålen för att få igenom skruvmejseln
och komma åt dem små hålen där originalskruvarna kommer sitta.
Nu borrade min stressade polare riktigt illa... så jag får se ifall detta kommer stämma nu.
Hade bara någon sagt det uppenbara att dem markeringar som sitter på Sanden spoilern är
hålen som skall borras ut och passar, så vore ju saken ur världen för länge sedan =)
JDr.... räcker det inte med att fästa spoilern runt kanterna??
Eller hur menar du med "Jag har inte monterat fast den stora plåt/plasten under motorn ännu" ?
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Så, nu har jag äntligen fått dit min läpp. Ett tips till alla som köper Sanden varianten.
De grova märkena som sitter på den är de hålen som skall borras upp. De passar alldeles utmärkt.
Så man behöver inte mäta någonting. De stora hålen på undersidan är till för att köra upp skruvmejseln genom.
De små på hålen ovansidan fäster man skruvar i originalstorlek med brett huvud som montageskruv har.
Alltså inga toklånga 6,5 cm skruvar är att rekommendera! =)
Köp gummipluggar på Würth att täcka igen de stora hålen på undersidan när du är klar
med montaget så att det inte kommer in grus, snö etc.
De grova märkena som sitter på den är de hålen som skall borras upp. De passar alldeles utmärkt.
Så man behöver inte mäta någonting. De stora hålen på undersidan är till för att köra upp skruvmejseln genom.
De små på hålen ovansidan fäster man skruvar i originalstorlek med brett huvud som montageskruv har.
Alltså inga toklånga 6,5 cm skruvar är att rekommendera! =)
Köp gummipluggar på Würth att täcka igen de stora hålen på undersidan när du är klar
med montaget så att det inte kommer in grus, snö etc.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Kolla min biltråd för dräggelbilder. =)
Gillar man att leka fiskdamm så är denna sysselsättning ett utmärkt
substitut då man minst ett 50 tal ggr får fiska ut skruvar med magnetarm
som man garanterat tappar av magnetskruvmejseln
då man ska försöka pricka in dem genom de stora hålen till de
lilla i överkanten.
Gillar man att leka fiskdamm så är denna sysselsättning ett utmärkt
substitut då man minst ett 50 tal ggr får fiska ut skruvar med magnetarm
som man garanterat tappar av magnetskruvmejseln
då man ska försöka pricka in dem genom de stora hålen till de
lilla i överkanten.

Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- JDr
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2005-09-09 11:38:12
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Lindome(Gbg)
- Contact:
Jo det borde nog räcka med alla skruvar runt kanten. Gissar bara på att det nog är ganska mycket luft under bilen som kan göra att läppen skakar/vibrerar en del.
Har även lagt upp en bild i min biltråd. (kanske inte så mycket dräggel-bild men ändå en bild)
Har även lagt upp en bild i min biltråd. (kanske inte så mycket dräggel-bild men ändå en bild)
NU kör jag 951!!
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
- krasse
- S-Poster
- Posts: 148
- Joined: 2006-07-02 21:39:42
- Telefon: 0708177914
- Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
- Årsmodell: 1989
- Location: Värmdö
- Contact:
Genomgående montageskruv från Claes Ohlssons 4,2x65 ger en något större anläggningsyta samt enklare montage/demontage. De 2 hålen per skruv ska vara samma dimension som skruven och skruvskallen blir då synlig. Skruvskallen tar nu upp många stötar från vägbulor.
Bifogar ett "förtydligande" kort.
Bifogar ett "förtydligande" kort.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- A944T
- Turbo-Poster
- Posts: 727
- Joined: 2005-09-11 17:28:55
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Location: Stockholm
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Om du monterar på det viset så borde det ju bli ganska dåligt tryck på skruvarna, är det inte då risk att de kan lossna? En annan sak borde ju vara att läppen kan flexa lite och det kanske är risk att den spricker?krasse wrote:Genomgående montageskruv från Claes Ohlssons 4,2x65 ger en något större anläggningsyta samt enklare montage/demontage. De 2 hålen per skruv ska vara samma dimension som skruven och skruvskallen blir då synlig. Skruvskallen tar nu upp många stötar från vägbulor.
Bifogar ett "förtydligande" kort.
Det vore väl bättre om man la distanser mellan läppens övre och undre halva?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- krasse
- S-Poster
- Posts: 148
- Joined: 2006-07-02 21:39:42
- Telefon: 0708177914
- Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
- Årsmodell: 1989
- Location: Värmdö
- Contact:
Att det skulle flexa mer tror jag verkligen inte. Tvärtom känns det oerhört stabilt och jag tror att materialet belastas mindre än om man bara fäster i den relativt tunna kanten som dessutom ser rätt ömtålig ut.
Monterar man distanser eller fyller ut tomrummet med t.ex någon slags foam, bör det inte kunna bli mer stabilt.
Monterar man distanser eller fyller ut tomrummet med t.ex någon slags foam, bör det inte kunna bli mer stabilt.
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Har monterat en frontspoiler idag. Var lite meck med att få dit skruvarna utan att tappa dom på insidan. Kom på ett sätt som fungerade bra. Jag monterade skruvarna med spoilern borttagen från bilen. Då gick det bra att trä i dom från baksidan ihop med en stor bricka. För att de inte skulle trilla bort från borrhålen i spoilern satte jag på tunna brickor som precis passade på skruvarna från utsidan (i montageplanet). Därefter gick det bra att styra in respektive skruv mot hålen i stötfångaren vid monteringen. Använde en domkraft under för att reglera höjden på spoilern.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users