Startproblem vid varm motor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by ajan »

Jag har för mig det finns en silverfärgad flaska dessutom som de kallar för något i stil med 'Complete System Cleaner'. Men den skall man inte använda oftare än var 6000-7000:ende mil någonting. Låter som den är lite aggresiv mot motorn? Den svarta gör säkert jobbet för spridarna. Den svarta kan du nog dessutom ha i utan problem innan bilprovningen . . . . . fast det uttalandet är bara grundat på eget tyckande utan att ha någon direkt fakta i ämnet. :wink:
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by Petrus »

ajan wrote:Jag har för mig det finns en silverfärgad flaska dessutom som de kallar för något i stil med 'Complete System Cleaner'. Men den skall man inte använda oftare än var 6000-7000:ende mil någonting. Låter som den är lite aggresiv mot motorn? Den svarta gör säkert jobbet för spridarna. Den svarta kan du nog dessutom ha i utan problem innan bilprovningen . . . . . fast det uttalandet är bara grundat på eget tyckande utan att ha någon direkt fakta i ämnet. :wink:
Testade STPs Injection Cleaner, den i svarta flaskan. Problemet försvann helt :shock:
Har köpt också ett DME-relä försäkerhets skull fast inte bytt ut det gamla än eftersom kärran går som en dröm igen.

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by ajan »

Kanon Petrus. Då var det ju busenkelt fixat. Tänk att det så ofta är änklare än man tror. Du får väl hälla i lite av de röda STP flaskorna i fortsättningen då och då kanske, så slipper du den svarta :-) och överraskningar.

Lycka till på bilprovningen. Den blå räsern ser ju ut att vara i finfin trim i övrigt :wink:
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#19 Post by Isse »

Det var ju skönt att det fixa sig. Jag vill bara nämna att det finns tydligen tillfällen att startmortorn hänger sig när den är varm, att den liksom nyper sig fast i sitt läge. Dess tillfällen "lagar" sig själva genom att vänta lite. Jag vill minnas att det skall finnas värmesköldar till startmotorn men som med åren, "försvinner". Bara en reflektion, inget mer.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Jens
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2007-04-19 11:56:40
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1988
Contact:

#20 Post by Jens »

Gå in på OK och kolla på flaskorna vad det står angående CO och syfte, jag vill minnas att dom har liknande syften men att den svarta är för mera akuta problem och den röda är för kontinuerlig "vård" av systemet. Jag tror inte att STP i sig ska påverka CO halten däremot så bör den absolut hjälpa i det långa loppet eftersom den tar bort avlagringar som förhindrar att spridarna kan stänga helt, om det är det som är ditt problem dvs. Den här typen av STP har funnits på marknaden väldigt länge och jag körde med den i ett par år utan att få några följdproblem med motorn i övrigt så jag tror du kan vara lugn. Lycka till och låt mig höra hur det går.

Jens
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2007-04-19 11:56:40
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1988
Contact:

#21 Post by Jens »

Grattis skönt å höra, så jag behövde visst inte skriva det där sista hmmm....om man bara kunde lära sig att läsa hela tråden först.

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by Petrus »

Jens wrote:Grattis skönt å höra, så jag behövde visst inte skriva det där sista hmmm....om man bara kunde lära sig att läsa hela tråden först.
Hehe... Tack för dina goda råd! // P

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by Petrus »

Problemet har kommit tillbaka.
Alltså;
När man har kört motorn riktigt varm och stannar för en stund så startar inte bilen innan den har fått svalna 15-20min.

När jag sist satt fast med bilen och blev utråkad så tänkte jag testa en grej. Bilen var parkerad vid en liten lutning. Lät bilen rulla bakåt sakta bara 1 meter (växeln var på ettan och kopplingen ner förstås). Vred på nyckeln och släppte kopplingen. Motorn gick igång.
Bilen rullade alltså bara en mycket kort sträcka och med knappt märkbar hastighet. :?:
Tyder detta att när motorn är varm så startmotorn "fastnar" och behöver en knuff för att orka komma igång?

Några kreativa idéer?

// Petrus

Jens
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2007-04-19 11:56:40
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1988
Contact:

#24 Post by Jens »

Först vill jag fråga om du har fortsatt att andvända STP? Med tanke på att igensatta spridare åtminstone verkade vara ett problem förra gången så bör du nog köra med det kontinuerligt. Som Isse skrev tidigare så brukar det finnas an värmesköld som ska skydda startern från strålningsvärme från motorn. Den skölden har även en tendens att försvinna på bilar där startern har varit demonterad. Kolla så att skölden sitter där. Om den sitter där så kan det ändå vara så att startern börjar bli sliten och behöver lite omsorg.

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#25 Post by Petrus »

Jens wrote:Först vill jag fråga om du har fortsatt att andvända STP? Med tanke på att igensatta spridare åtminstone verkade vara ett problem förra gången så bör du nog köra med det kontinuerligt. Som Isse skrev tidigare så brukar det finnas an värmesköld som ska skydda startern från strålningsvärme från motorn. Den skölden har även en tendens att försvinna på bilar där startern har varit demonterad. Kolla så att skölden sitter där. Om den sitter där så kan det ändå vara så att startern börjar bli sliten och behöver lite omsorg.
Hej Jens och tack för svaret :d=: Jag har kört med Redlines motsvarande produkt så då måste jag nog leta problem någon annanstans - som t.ex värmeskölden. // Petrus

Jens
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2007-04-19 11:56:40
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1988
Contact:

#26 Post by Jens »

Ok, lycka till. En annan orsak skulle kunna vara om tändningen står lite väl mycket före men det är ju inget som bara uppstår så det förutsätter ju att du har ändrat på den.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users