nu har jag konstaterat att mitt relä också var trasit gjorde förbi kopplingen 30 87 87b sen startadde den direkt ska kolla på relät i monn anars blir det att beställa nytt på mondag
944/82
Bilen dog, startade igen efter 5-10 min??
- Pär Hylander
- Raceputte
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Nu snackar vi trevliga lösningar!Dan Hovang wrote:Man kan ta två Biltemarelä eller liknande och koppla på samma sätt och ersätta DME-relät. Det enda som skiljer är en skyddsdiod i DME-relät som inte brukar finnas i reläer med vaniljsmak (man ser den på schemat på länken ovan).
Passar dom direkt i dubbelsockeln? Eller behöver man koppla om?
Pär Hylander
-
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
Isåfall bör man nog köpa en diod från Elfa och montera den. Reläet styrs väl direkt från DME om jag minns rätt. Reläer kan ge otrevliga spänningsspikar, det vore inte så kul om man fick ett DME haveri pga man utelämnat skyddsdioden.Dan Hovang wrote:Man kan ta två Biltemarelä eller liknande och koppla på samma sätt och ersätta DME-relät. Det enda som skiljer är en skyddsdiod i DME-relät som inte brukar finnas i reläer med vaniljsmak (man ser den på schemat på länken ovan).
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
Med största sannolikhet passar det inte, tyvärr. Vaniljreläer har ju standardkoppling så ersättningskonstruktionen kommer att bli dubbelt så stor. Jag har byggt med två reläer i raceporschen (den hade också trasigt DME relä, verkar vara mkt vanligt) men där byggdes ju all el från scratch med en hemmasnickrad relä/säkringsbox, så det spelade inte så stor roll.Pär Hylander wrote:Nu snackar vi trevliga lösningar!Dan Hovang wrote:Man kan ta två Biltemarelä eller liknande och koppla på samma sätt och ersätta DME-relät. Det enda som skiljer är en skyddsdiod i DME-relät som inte brukar finnas i reläer med vaniljsmak (man ser den på schemat på länken ovan).
Passar dom direkt i dubbelsockeln? Eller behöver man koppla om?
Dioden sitter på tändningskretsen, men en skyddsdiod kan ändå vara bra att ha. Troligen sitter den där för att skydda onödiga prylar som stereo, larm och annat junk som bara väger & brinner.

- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991