Bilen dog, startade igen efter 5-10 min??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#16 Post by hairy »

nu har jag konstaterat att mitt relä också var trasit gjorde förbi kopplingen 30 87 87b sen startadde den direkt ska kolla på relät i monn anars blir det att beställa nytt på mondag


944/82

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#17 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote:Man kan ta två Biltemarelä eller liknande och koppla på samma sätt och ersätta DME-relät. Det enda som skiljer är en skyddsdiod i DME-relät som inte brukar finnas i reläer med vaniljsmak (man ser den på schemat på länken ovan).
Nu snackar vi trevliga lösningar!

Passar dom direkt i dubbelsockeln? Eller behöver man koppla om?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#18 Post by Tomas »

Dan Hovang wrote:Man kan ta två Biltemarelä eller liknande och koppla på samma sätt och ersätta DME-relät. Det enda som skiljer är en skyddsdiod i DME-relät som inte brukar finnas i reläer med vaniljsmak (man ser den på schemat på länken ovan).
Isåfall bör man nog köpa en diod från Elfa och montera den. Reläet styrs väl direkt från DME om jag minns rätt. Reläer kan ge otrevliga spänningsspikar, det vore inte så kul om man fick ett DME haveri pga man utelämnat skyddsdioden.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#19 Post by Dan Hovang »

Pär Hylander wrote:
Dan Hovang wrote:Man kan ta två Biltemarelä eller liknande och koppla på samma sätt och ersätta DME-relät. Det enda som skiljer är en skyddsdiod i DME-relät som inte brukar finnas i reläer med vaniljsmak (man ser den på schemat på länken ovan).
Nu snackar vi trevliga lösningar!

Passar dom direkt i dubbelsockeln? Eller behöver man koppla om?
Med största sannolikhet passar det inte, tyvärr. Vaniljreläer har ju standardkoppling så ersättningskonstruktionen kommer att bli dubbelt så stor. Jag har byggt med två reläer i raceporschen (den hade också trasigt DME relä, verkar vara mkt vanligt) men där byggdes ju all el från scratch med en hemmasnickrad relä/säkringsbox, så det spelade inte så stor roll.

Dioden sitter på tändningskretsen, men en skyddsdiod kan ändå vara bra att ha. Troligen sitter den där för att skydda onödiga prylar som stereo, larm och annat junk som bara väger & brinner. ;)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#20 Post by claves »

Beställde ett nytt relä och bytade, lite större än det första och börjar på 993.x.x.x x=siffrorna från det gammla relät

Bilen fungerar fortfarande.

190:- + moms

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]