Inget turbo tryck längre?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#16 Post by Pär Hylander »

ralle wrote:Vilket nummer har gasspjällssensorn på den bilden som publiserades? Jag vet inte hur den ser ut?
Kan man testa den på något sett och se om den fungerar eller måste man chansa och köpa en ny.
Det känns som den ligger i "skyddat läge"
Kan man se om den är trasig via diagnos uttaget? Då borde man isåfall kunna åka till Porsche center oh be dem ta en snabb koll med datorn.

MVH
Ralle
Borde väl inte vara rocket-science att mäta om gaspjällsgivaren är hel? Antagligen bara 3-4 anslutningar och mäta resistansen mellan dom med spjället i olika lägen, samt jämföra värdena med motsvarande från en annan bil?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#17 Post by claves »

Min lösning kanske inte är din lösning.. delen kostar iaf 800pix +moms... vilket gjort att jag hade valt o mätaupp den innan byte.

Samt för att få av den så måste du i värsta fall ta loss röret som går mellan intercoolern och gasspjället samt ta av de 4st bultarna fäster gasspjälls huset... en variant är att ta bort 3st av dem och bara lossa den fjärde så att den går att snurra ut huset.. men tänk på att det sitter en packning mellan insuger och gasspjälls huset (mest så du inte drar isönder den).

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm << så här testar och byter du.

det som står i denna instruktion är inte 100% tillförlitlig när du ska plocka bort givaren.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#18 Post by Tomas »

TPS sensorn kolla du bäst via diagnosuttaget. Felet är inte alltid kostant och kan därför vara svårt att mäta med ohmmeter. Om du ändå försöker så behöver du inte jämföra med en annan sensor, felet yttrar sig troligen som avbruten kontakt i potentiometern under viss delar av gasspjällets rörelse.

Prova dock helst blinkkoderna först. Beskrivning av proceduren och koderna finns på denna sida.
http://members.rennlist.org/951_racerx/ ... Codes.html
Koppla lysdioden till långa sladdar som du drar in i kupen så kan du köra tills felet uppenbarar sig.

Sensorn går att byta utan att ta loss spjällhuset. Nedre skruven kan dock vara svår att komma åt.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

ralle
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-03-29 20:36:21
Contact:

#19 Post by ralle »

Vad kan de mer vara än TPS?

Ralle
Porsche 911

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#20 Post by claves »

Tänker inte bråka om man måste ta av spjällhuset eller ej.. men men t -91:a så fanns det ingen option och det är en orginal bil... så säger såhär.. studera bytet nogrant innan du börjar skruva så du är säker på att du fixar det.. Jag talar av erfarenhet... Går två metall rör just framför TPS´en så kolla om du kommer förbi dem när du ska plocka av den

Kan vara så att du har dragit ner skit i den vakumslag som sitter under spjällhuset som går till bränsle regulatorn.. kolla att det inte är stopp i den. Är ett lite hål som sitter framför spjället inne i huset i nedre kanten som går ut på undersidan av spjället i ett litet L som kan bli lite tilltäppt.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#21 Post by Tomas »

Det låter som att KLR har begränsat laddtrycket pga något fel. Läs ut felkoderna så får du troligen en upplysning om vad orsaken kan vara.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]