"Klonk" i bakvagn - 968 CS
- SebStein
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Shit, går inget bra asså...
Har lagt ca 7 timmar i garaget idag... fifan de det är trist när det strular. Ibland kör man bara fast.
Började med det jag inte hann sist, att lossa bärarmen från svädet. Inga problem med så långt...
Sen började det. Att få tuben att dippa så lågt att man få av alu-plattan är snudd på omöjligt! Visst, jag gör troligen nåt fel, men jag kan inte se vad. Det bakre fästet på den kniper nåt otroligt. Men med en ordentlig hävarm lyckades jag bända ner den så att den till sist lossnade.
Då trodde jag att det hade "lossnat" (ursäkta det dåliga ordvitsen) men nu kom bara nästa problem...
Först bilderna på ovan nämnda
Började med det jag inte hann sist, att lossa bärarmen från svädet. Inga problem med så långt...
Sen började det. Att få tuben att dippa så lågt att man få av alu-plattan är snudd på omöjligt! Visst, jag gör troligen nåt fel, men jag kan inte se vad. Det bakre fästet på den kniper nåt otroligt. Men med en ordentlig hävarm lyckades jag bända ner den så att den till sist lossnade.
Då trodde jag att det hade "lossnat" (ursäkta det dåliga ordvitsen) men nu kom bara nästa problem...
Först bilderna på ovan nämnda
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
- SebStein
- Turbo-Poster
Det som sen skulle vara så enkelt, all bara dra ut svärdet med bussningarna visade sig... inte gå!
Svärdet sitter ju bakom den delen av bärarmen det sitter fast i, så först måste man antingen höja bärarmen tillräckligt eller sänka den tillräckligt för att kunna dra ut yttre stavfästet o svärdet.
Visar sig att trycka den uppåt med en kraft inte hjälper. Fjädringen är för hård och bilen lättar innan den är fri. Dessutom hänger sig svärdet på handbromsvajern
Enligt Elephant Racings instruktion nämnd detta problem inte ens. kanske för att det skiljer lite mellan 944/968. Eller för att M030 gör allt hårdare o tajtare...
Neråt går inte heller, för de vanliga bromsslangarna ger inte tillräckligt med slack.
Skulle det ge nått att göra loss allt på andra sidan redan nu åxå? Har svårt att se hur, men det kanske är så?
Hur som helst, kört fast har jag.
Nu skall jag gå och lägga mig och förhoppningsvis drömmer jag om hur jag skall lösa det eller så har nån skrivit nåt skärpt här i tråden när jag vaknar 
Svärdet sitter ju bakom den delen av bärarmen det sitter fast i, så först måste man antingen höja bärarmen tillräckligt eller sänka den tillräckligt för att kunna dra ut yttre stavfästet o svärdet.
Visar sig att trycka den uppåt med en kraft inte hjälper. Fjädringen är för hård och bilen lättar innan den är fri. Dessutom hänger sig svärdet på handbromsvajern
Enligt Elephant Racings instruktion nämnd detta problem inte ens. kanske för att det skiljer lite mellan 944/968. Eller för att M030 gör allt hårdare o tajtare...
Neråt går inte heller, för de vanliga bromsslangarna ger inte tillräckligt med slack.
Skulle det ge nått att göra loss allt på andra sidan redan nu åxå? Har svårt att se hur, men det kanske är så?
Hur som helst, kört fast har jag.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220
- SebStein
- Turbo-Poster
- safe
- Addict
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
Skruva isär och ta bort allt rengör, tvätta, skrubba måla....
Det är ju en clubsport, den ska ju bara vara en ren och fin och blå undertill
Tänk på all vikt du sparar när du gör underredet rent!
Dela på bromsledningarna, det är ju inte så knepigt. Trycker man ned bromspedalen lite grann, inte så det trycker bara man tar upp spelet, så läcker det inte ut någon bromsvätska.
Lufta bromsarna ska du väl ändå göra till våren.

Dela på bromsledningarna, det är ju inte så knepigt. Trycker man ned bromspedalen lite grann, inte så det trycker bara man tar upp spelet, så läcker det inte ut någon bromsvätska.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- SebStein
- Turbo-Poster
Det är just luftning av bromsar och slabb men vätska mm jag inte ser fram emot. Men jag tror inte det är det som är problemet heller. (Är det lättluftat på 968?)safe wrote:Skruva isär och ta bort allt rengör, tvätta, skrubba måla....
Hur sitter handbromsvajern i oket? Vajern går ju igenom bärarmen, sen såg jag inte va den tog vägen. Tänkte att den borde gå att släppa vid oket eller?
Försökte släppa/lossa fjäderbenet för att kunna få bärarmen uppåt, utan att fjädern håller emot. Men den bulten satt så in i h-vete, gick inte att rubba. (Energinåvån i kroppen var redan slut då, 21 i gårkväll)
Är det nåt annat jag har missat? Man skall ju inte behöva lossa bromsslangar mm enl. Elephant Racing. Behöver man släppa allt på andra sidan åxå?
Uppskattar all hjälp, tack!
/Sebbe
968 CS M030 - M220
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
Ska du släppa handbromsvajern vid oket måste du ta av skivan och sedan ska du plocka ner hanbromsbackarna och sedan montera ner mekaniken som gör att det expanderar vid bromsarbackarna.. efter det kan du plocka ut vajern.
Har du tänkt på att du måste indexera stavarna rätt när du monterar ihopa allt igen?
/C
Har du tänkt på att du måste indexera stavarna rätt när du monterar ihopa allt igen?
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- SebStein
- Turbo-Poster
Tjena!claves wrote:Ska du släppa handbromsvajern vid oket måste du ta av skivan och sedan ska du plocka ner hanbromsbackarna och sedan montera ner mekaniken som gör att det expanderar vid bromsarbackarna.. efter det kan du plocka ut vajern.
/C
Låter som ganska bökigt att släppa handbromsvarjern. Eller är det lätt gjort?
Jo, jag tänker försöka få staven att sitta kvar i inte läget. Yttre märker jag upp vinkeln på. Men det har jag koll på. Tack iaf!
/Sebbe
968 CS M030 - M220
- 944_968CS
- S2-Poster
Hej,
Här kommer en länk till en instruktion för att plocka ner hela paketet.
http://www.connact.com/~kgross/FAQ/944faqtb.html . Vill du ha en bättre instruktion så kan du PMa din e-post adress till mig.
/Bosse P
Här kommer en länk till en instruktion för att plocka ner hela paketet.
http://www.connact.com/~kgross/FAQ/944faqtb.html . Vill du ha en bättre instruktion så kan du PMa din e-post adress till mig.
/Bosse P
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
På sonens fd 944 var det ett klonk i framvagnen som var mycket retsamt.SebStein wrote:Hmm... jag funderar vidare på detta. Hatar verkligen det där jäkla klonkandet!!
mvh Sebbe
Vi försökte nästan allt, till och med bytte fjäderben och topplagringar.
Men icke sa nicke, fortfarande detta evinerliga klonk.
Fick tillslut fick vi fram ljudet när bilen stod på bockar och vi lyfte ena spindeln med domkraft.
Det var ett av de främre fästetena för krängningshämmaren som inte var hårt åtdrager och kunde röra sig i skruvhålet vid belastning. (kände man för hand så satt det fast)
Så provdra alla skruvar.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
-
- S-Poster
Ja du Sebbe! Det verkar svårt det här och det är nog oundvikligt att koppla loss bromsslangen till oket.
Sedan skulle jag försöka slacka på bromswiren rätt mycket vid handbromsspaken så kanske du kan vrida wiren (kabeln) över det lösa svärdet. Då borde svärdet gå att vrida mer nedåt. Med lossad bromsledning borde också hela axeln med bromsok och skiva kunna svänga nedåt och vara ur vägen....akta CV-knuten bara. Sedan borde väl också den stora och långa Alu-bågen bakom svärdet lossas i likhet med 944:an via en bult upptill i chassit. Då borde T-röret kunna sänkas till önskvärd nivå och sedan få bort både torsionsaxeln och svärdet med bussningar. Misstänker att axeln följer med ut här, så märk upp noga först. Lycka till!!
Sedan skulle jag försöka slacka på bromswiren rätt mycket vid handbromsspaken så kanske du kan vrida wiren (kabeln) över det lösa svärdet. Då borde svärdet gå att vrida mer nedåt. Med lossad bromsledning borde också hela axeln med bromsok och skiva kunna svänga nedåt och vara ur vägen....akta CV-knuten bara. Sedan borde väl också den stora och långa Alu-bågen bakom svärdet lossas i likhet med 944:an via en bult upptill i chassit. Då borde T-röret kunna sänkas till önskvärd nivå och sedan få bort både torsionsaxeln och svärdet med bussningar. Misstänker att axeln följer med ut här, så märk upp noga först. Lycka till!!

Lapponia
- Highway
- Addict
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- SebStein
- Turbo-Poster
Lapponia wrote:Ja du Sebbe! Det verkar svårt det här och det är nog oundvikligt att koppla loss bromsslangen till oket.
Sedan skulle jag försöka slacka på bromswiren rätt mycket vid handbromsspaken så kanske du kan vrida wiren (kabeln) över det lösa svärdet.
Går handbromsvajern att justera enkelt uppe vid spaken?
Svärdet är svårt att vrida, staven håller liksom emotLapponia wrote:Då borde svärdet gå att vrida mer nedåt.

Den är lossad och ger tyvärr inte så mycket som man skulle hoppasLapponia wrote:Med lossad bromsledning borde också hela axeln med bromsok och skiva kunna svänga nedåt och vara ur vägen....akta CV-knuten bara. Sedan borde väl också den stora och långa Alu-bågen bakom svärdet lossas i likhet med 944:an via en bult upptill i chassit.
Det är här jag funderar på om det kommer att ge nåt att släppa allt på andra sidan åxå. Blite T-röret mer rörligt då tro?Lapponia wrote:Då borde T-röret kunna sänkas till önskvärd nivå och sedan få bort både torsionsaxeln och svärdet med bussningar. Misstänker att axeln följer med ut här, så märk upp noga först. Lycka till!!
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
- SebStein
- Turbo-Poster
- Spånet
- Addict
- SebStein
- Turbo-Poster