Har lite strul med kylningen/fläktarna till kylare/motor.
Det kan ev vara 2-3 kombinerade problem.
Den ena är nog termokonktaten, simulerade den med byglingar idag så jag ska köpa en ny och montera.
Det andra vill jag passa på och kolla när jag ändå har systemet tömt, det är nämligen så att när man kör med bilen så förefaller kylvattentempen vara för låg, så jag misstänker att termostaten kanske inte stänger eller kan röra sig som den ska. Frågan är då: Hur klurigt är det att demontera den, jag kollat i PET och verkstadsmanuelen utan bli riktigt klok på det. HAr fattat det som att termostaten sitter i samma hus som vattenpumpen. Kan termostaten demonteras utan att ta bort remmar eller kåpor över remmar? Där är en svart kåpa som är monterad med ett flänsförband på den stora aluklumpen (huset för vattenpump?) där slangar ansluter rakt under kamhuset. I detta svarta hus går det en slang till expansionskärlet. Är det så enkelt att termostaten är under denna? Den ser dock inte ut att ha samma form som en vanlig termostat!
Termostat (S2 -91)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Termostat (S2 -91)
Pär Hylander
- boxsterpontus
- Raceputte
Termostaten sitter inne vattenpumpshuset. På höger sida (i körriktningen) på motorn, bakom den krökta slangen som är mycket stor i ena änden och lite mindre i den andra. Den lilla änden sitter fast i nedre delan av kylaren.
Där inne finns en stor invändig segerring som håller termostaten på plats. Segerringen är inte helt enkel att få bort. Städa garaget innan nu sätter igång så är den enklare att hitta den när den skjutits iväg efter du fått loss den
Termostaten ser ut som en helt vanlig termostat.
Där inne finns en stor invändig segerring som håller termostaten på plats. Segerringen är inte helt enkel att få bort. Städa garaget innan nu sätter igång så är den enklare att hitta den när den skjutits iväg efter du fått loss den

Termostaten ser ut som en helt vanlig termostat.
Pontus Borg
-
- NA-Poster