HagaJonas wrote:Funderar jag har en 924 turbo -79 den laddar max (0,4 - 0,5 bar) vilket jag tycker är lite för ynkligt. Finns det ngt smidigt och ej allt för dyrt sätt att höja laddtrycket så att man får lite högre effekt?
HagaJonas
Det är enkelt att höja laddtrycket över orginal, men det är rätt dumt att göra det om du inte samtidigt gör andra grejor, livslängd på motorn sjunker dramatiskt om du höjer för mycket. (att kolvringar och ringbalkar går sönder är mkt sannolikt, orginalkolvar finns inte att köpa längre...)
Börja istället med att ta reda på vad du har för problem eftersom den inte laddar som den ska.
Pär Hylander
Tack. Visst är det dummt att höja effekten och riskera onädigt slitage, Kanske bättre att köpa en annan bil till det avseendet. Vet du vad turbon ska ladda eller hur mycket man kan höja den utan problen. Antar att porche har en ganska hög säkerhetsmarginal.
HagaJoans
Jonas Jonsson
:D
Porsche 931 -79
BMW 320i -86
Audi V8 -89
Jag har för mig att -79:a ska ha 0,7 bar i laddtryck, men dubbelkolla denna uppgift. (Har ingen bok att kolla i själv för tillfället.)
Enligt Racing här på forumet så är det kolvarna som är den svagaste punkten, har jag för mig. Som gjorda i maräng tror jag han uttryckte det ...
Gör en sökning på Racing så hittar du lite intressant läsning apropå att trimma en 931-motor.
Att höja laddtrycket verkar inte vara så svårt men utsikterna för att motorn skulle hålla särskilt länge om du bara höjer laddtrycket, utan att göra något i övrigt åt motorn, verkar inte så goda.
Kolla upp vad det är som orsakar ditt låga laddtryck först.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Maxx wrote:Jag har för mig att -79:a ska ha 0,7 bar i laddtryck, men dubbelkolla denna uppgift. (Har ingen bok att kolla i själv för tillfället.) .
Stämmer nog rätt bra ja, jag hade ett litet hål på wastegatemembranet som gjorde att laddtrycket ökade lite, behövdes inte mycket för att motorn skulle börja spika som en galning när den var rejsvarm.
Pär Hylander
det kan ju vara så att din wg läcker, din mätare visar fel ???
Jag har själv ett problem- bilen laddar inte alltid när jag gasar. Ibland går mätaren upp på +-0, jag tror att det kan vara by passen som inte går tillbaka, men jag vet inte , jag tror inte att det är wgn som kärvar eftersom det inte har med att jag tex har haft laddtryck och växlar.
Någon som vet?
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Det låter mest troligt med bypassen. Om du har en vakuumpump kan du testa den, annars måste du nog montera bort den och plugga hålen och se om felet försvinner.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]