Sandéns Bilstein

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

Sandéns Bilstein

#1 Post by Highway »

Jag tänkte höra här om det är någon som har erfarenhet av Sandéns Bilsteinpaket och hur det är jämfört med dom dämparna som följer med M030 paketet.. mina framdämpare börjar nämnligen bli lite trötta.

En annan grejj som jag kollat på på ett engelskt forum där dom ev tänker göra ett grupp inköp från Leda där man skulle kunna få 25% rabatt för ett kit som är anpassat efter sin egen bil och vad man skall använda den till

http://www.porsche968uk.co.uk/phpbb/viewtopic.php?t=513

/Magnus
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#2 Post by Fredrik C »

Oxå lite nyfiken på denna fråga 8) :lol: .
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#3 Post by 944_968CS »

Hej,

Jag förslår Bilsteins Coil over paket från Forza,
se http://www.forza.se/sidor/nyheter/b-944-kit.jpg
säljs även av Sandén.

Högre kvalitet än M030 på alla sätt trots att det inte är ställbart.
Komplettera med M030 krängare så har du en kanon bil.

Lycka till

/Bosse P

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#4 Post by Highway »

944_968CS wrote:Hej,

Jag förslår Bilsteins Coil over paket från Forza,
se http://www.forza.se/sidor/nyheter/b-944-kit.jpg
säljs även av Sandén.

Högre kvalitet än M030 på alla sätt trots att det inte är ställbart.
Komplettera med M030 krängare så har du en kanon bil.

Lycka till

/Bosse P
Låter intressant, vad går ett sånt kalas på mellan tummen och pekfingret?


Mvh
Magnus

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#5 Post by 944_968CS »

Vet ej kolla Sandén.

/Bosse P

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by AXL944 »

Hej!

Det är sånna grejer jag monterat på min bil, funkar kanon!
Forza vill ha ca. 20 000kr för paketet med valfria fjädrar. Sedan skall man ju montera och ställa in hjulen oxå...

Jag kommer att montera krängare ifrån 968 CS (M030) samt bussningar till de främre länkarmarna ifrån samma bil så småningom.

Min bil är ju inte utrustad med M030 ifrån början så jag kan inte jmfra, men det är bra mycket sportigare än de grejerna som satt på min bil tidigare. På banan blev bilen mycket roligare även om det gick att åka på tidigare oxå.

/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#7 Post by Highway »

Leda coilovers med valfria fjädrar kommer att kosta 620£ plus frakt alltså kommer det nog att sluta runt 9000:- sek och det är ju ett riktigt bra pris tycker jag.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#8 Post by Dan Hovang »

Intressant!

Vad snackar vi för Bilstein? Är det samma som på cupbilen? Vad är det för fjädrar som passar? Pris?

Jag har problem att titta på Forza's hemsida, funkar inte alls :(

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#9 Post by Highway »

Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#10 Post by Dan Hovang »

Ja, den länken funkade ju fint!
Men där står inget om fjädrar. Är det 2.25" fjäder? Tål konstruktionen att man tar bort torsionsstavarna och lägger på en hårdare coil? Hur hård coil kan man ha utan att konstruktionen blir underdämpad?

F-n va jag är frågvis idag :)

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#11 Post by Highway »

Dan Hovang wrote:Ja, den länken funkade ju fint!
Men där står inget om fjädrar. Är det 2.25" fjäder? Tål konstruktionen att man tar bort torsionsstavarna och lägger på en hårdare coil? Hur hård coil kan man ha utan att konstruktionen blir underdämpad?

F-n va jag är frågvis idag :)
Det står att man skall ha torsionsstavarna kvar så det är bättre att du satsar på ett Leda chassi med justerbar kompression, rebound och justerbar höjd tror jag att det var
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by AXL944 »

Mina fjädrar är 70N/mm fram med en hjälpfjäder på 25N/mm som är bottnad i normalfallet. Bak så sitter original torosionsfjädrar kvar men får hjälp av en 30N/mm fjäder. Antar att man måste räkna om det med hävarmar osv. om man vill kunna jmfra vad man har ute på hjulet.

Varför vill man plocka bort torosionsfjädrarna? De är bökiga att justera men de är ju väldigt svårslagna om man ser till vikt/fjäderkonstant.

Sättningen är något mjukare än TurboCup, men detta är ett medvetet avsteg eftersom bilen enligt uppgift då blir jobbig att köra på vanliga svenska potthålsvägar. Jag är ju inte heller någon särskillt duktig räserbils förare, så jag ville ha grejer som man inte behöver skruva på/ställa in :)

/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#13 Post by Dan Hovang »

Men det är ju just justerbarheten jag vill åt ;)

Leda är ju bra, har provat dom, men det skadar inte att kolla alternativ.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users