Skillnad mellan turbo & Kompressor...!?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
The Blackmobile S2
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Skillnad mellan turbo & Kompressor...!?

#1 Post by The Blackmobile S2 »

Asså läste idag i Bilsport att en snubbe sålde en 944 s2 med kompressor...
Då tog juh jag för givet att det är helt oki att lägga in en kompressor... Om det nu är det..!?
I varje fall ja la juh in en tråd för inte sååå länge sedan om att jag hade lust med att lägga in en turbo i min s2:a men möttes med både positiva och negativa argument... mästadels negativa... men men..... själva fråga är vad e det för skillnad mellan en kompressor o turbo... asså jag har fått för mig att d har samma verkan på motorn förutom då att turbon styrs av en roterande turbin som länger in luft i motorn... är jag helt ute o vandrar nu ?! hoppas inte men som sagt har inte en arning om man får slänga in en kompressor men om det är så att man får varför det asså varför får man lägga in en kompressor men inte turbo..?! hakat upp mig på det... hoppas på j@vla många svar!! :roll:

MVH

//Zher blackmobile s2 owner
Faster Then Death And Equally Dangerous!

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by FekZen »

Tjo!

Den stora skillnaden prestandamässigt när allt väl är klart, det är laddtryckskurvan, kompressorn laddar ju även på tomgång och på mkt låga varv, vilket är oönskat, sen är ju oftast kompressorns kurva linjär med varvtal, medan en turbo kommer som ett skott vid ett visst varvtal och laddar då mycket helatiden.

Inget av dem kommer gå att besiktiga bilen med. Inte utan en massor av krongel iallafall. räkna isåfall med att ha en original besiktningsmotor liggandes.

Mvh Fekzen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Magnus K
Turbo-Poster

#3 Post by Magnus K »

Håller med FekZen om laddet och rent tekniskt så är en kompressor direktdriven via rem eller kugghjul från motorn (ex. från vevstaken) medans en turbo drivs av avgaserna från motorn...

Mvh
Mangan

Raukman
S2-Poster

#4 Post by Raukman »

Om det inte är en lastbil så drivs en kompressor oftast av en rem.

Annars kan den kanske drivas via en kuggväxel från vevAXELN :wink:

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#5 Post by Maxx »

Läsvärt! (och en riktigt bra site IMHO 8) ):
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm
http://auto.howstuffworks.com/question122.htm

Och som sagts ovan, du får fixa turbo eller kompressor till motorn men den kommer inte att gå igenom besiktningen. Hur det nu kommer sig att det ändå finns bilar med motorer som fått turbo/kompressor och en herre-jisses-massa-hästar och som kör på gatan får någon gärna förklara, för det är jag nyfiken på. :mrgreen:

Sen är det ju oerhört onödigt att bygga om en S2 till turbo. Bättre att sälja den och köpa en "riktig" turbo. Spontant känns det som om det både blir billigare och mindre med arbete.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab

#6 Post by FekZen »

Maxx wrote:Läsvärt! (och en riktigt bra site IMHO 8) ):
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm
http://auto.howstuffworks.com/question122.htm

Och som sagts ovan, du får fixa turbo eller kompressor till motorn men den kommer inte att gå igenom besiktningen. Hur det nu kommer sig att det ändå finns bilar med motorer som fått turbo/kompressor och en herre-jisses-massa-hästar och som kör på gatan får någon gärna förklara, för det är jag nyfiken på. :mrgreen:

Sen är det ju oerhört onödigt att bygga om en S2 till turbo. Bättre att sälja den och köpa en "riktig" turbo. Spontant känns det som om det både blir billigare och mindre med arbete.

Vissa kärror man ser är "ganska" lagliga på gatan, dem som är äldre än 76, får ha vilken motor somhällst i bilen men den får inte överstiga ett visst antal kw, vilket beror på kaross... tex en volvo 240 från 75 får ha motor med upp till 280 hk har jag för mig. Då är det enkelt att reg-bes med sådan motor (liten V8) och sen kasta i en feting V8...

Andra bilar brukar man fulbesiktiga genom att antingen byta motor eller annat fuffens...

Sen hur tex Menghinis supra kan vara gatlegal kan man ju i frågasätta sig... är inte direkt så man byter motor på en kväll...

Jag håller oxå med om att turbokonv en S2 låter som massor med jobb i onödan, köp en turbo motor direkt eller köp ny bil, det är en enorm pengaskillnad när allt kommer kring!

Mvh FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86

#7 Post by 944_Driver »

För en gång skull kan jag rekomendera zatzy, där finns en miljon trådar om turbo kontra kompressor.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Magnus K
Turbo-Poster

#8 Post by Magnus K »

Raukman wrote:Annars kan den kanske drivas via en kuggväxel från vevAXELN :wink:
Axel... Äsch, jaja. Jag skyller på värmeslag! :D

/Mangan

Post Reply