Har ett "råmande" missljud vid motorbroms, har funnits sedan jag köpte bilen för ngn månad sedan. Blir bättre (men försvinner ej helt) då jag ger mellangas, men man orkar ju inte tå-hältrampa vid varenda rödljus på väg till jobbet...
Verkar inte vara ngt fel på kopplingen i övrigt.
Är det ngt som bör fixas? Ska jag låta bli att motorbromsa för att inte förvärra problemet (om det nu är ett problem)?
Missljud från kopplingen?
- jesster73
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Pär Hylander
- Raceputte
Re: Missljud från kopplingen?
Kommer det verkligen från (nära) kopplingen? Dvs bakkant av motorn? Känns ku rimligare att kommer från växellådan, dvs bakifrån. Låter det lika illa om du backar?jesster73 wrote:Har ett "råmande" missljud vid motorbroms, har funnits sedan jag köpte bilen för ngn månad sedan. Blir bättre (men försvinner ej helt) då jag ger mellangas, men man orkar ju inte tå-hältrampa vid varenda rödljus på väg till jobbet...
Verkar inte vara ngt fel på kopplingen i övrigt.
Är det ngt som bör fixas? Ska jag låta bli att motorbromsa för att inte förvärra problemet (om det nu är ett problem)?
Eller tolkar jag dig fel? Kanske menar att det låter illa om du slirar med kopplingen när transaxeln har högre varvtal?
Pär Hylander
- jesster73
- S-Poster
Pga ett litet missöde med kombinationen våt väg, lite tung gasfot och illa placerad lyktstolpe
var det ett par veckor sedan jag körde bilen. Det blev mest plåtskador men lite pinsamt att råka ut för en 18-åring med nytt körkort-krock när man är familjefar med över 20000 krockfritt körda mil.
Hursomhelst; som jag minns det kommer missljudet från främre delen av bilen.
Har endast hört ljudet när jag slirar med kopplingen när transaxeln har högre vartal, alltså aldrig då jag backar. Med mitt iofs högst begränsade tekniska kunnande tolkar jag det som att det måste vara kopplingen?
Vad tror ni mer mek-bevandrade?

Hursomhelst; som jag minns det kommer missljudet från främre delen av bilen.
Har endast hört ljudet när jag slirar med kopplingen när transaxeln har högre vartal, alltså aldrig då jag backar. Med mitt iofs högst begränsade tekniska kunnande tolkar jag det som att det måste vara kopplingen?
Vad tror ni mer mek-bevandrade?