Problem med eltargan

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Micke_aland
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-06-28 21:54:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Åland
Contact:

Problem med eltargan

#1 Post by Micke_aland »

Min eltarga på min 944 N/A-84 har börjat jäklas...Efetra tt ha haft taket borta helt och hållet ville inte takluckan gå upp med elen men jag fick däremot ut "peggarna" ur den. Efter de har dom inte rört sig alls, ett relä klick eller bara ett surr har kommit.

Nu har ja stängt den manuellt med en mejsel där bak, men låsningsskruven där bak får ja inte heller tillbaka

Targan har jäklats lite förr men inte såhär och ofta efter man haft taket borta, är nån mera insatt?

//Micke
Porsche 944-83
Porsche 944-84

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#2 Post by Chevalier »

Jag är allt annat än säker, men är det inte så att det sitter skräpiga plastkugghjul där som är standard att man får byta ut med jämna mellanrum? Eller är det nån mikroswitch som gått sönder kanske? Spekulerar bara i min trötthet...har feber och borde väl lägga mig nu! :)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#3 Post by Bathory »

Krya på dig

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Petrus »

Min krångalde också och det visade sig att vajern från motorn till en av armarna hade gått av ca 5cm från fästpunkten (vid taket alltså). Fast jag misstänker att så är inte fallet med din bil. Att båda hade gått av känns osannolikt // Petrus

PS. en ny vajer till 944 (84) efterlyses!

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by Chevalier »

Jag funderar själv på om nåt är knas på min. En sak är jag säker på och det är att plastdelen som armen ska glida i på själv takluckan är sönder på ena sidan. Men sen kan jag inte bli klok på resten heller. Jag tror inte det fungerar som i manualen. Så här gör jag när jag tar bort takluckan:

1. Öppnar den på max.
2. Lirkar ut armarna från takluckan (känns inte helt rätt, men de vill inte ut på nåt annat sätt).
3. Tar loss den framtill och lyfter av.
4. Kör ner armarna i botten.

När jag ska ha dit den igen så är jag ännu mer konfunderad:
1. Hakar i den framtill.
2. Kör upp armarna (går inte utan att hålla fingret på brytaren framtill i mitten.
3. lirkar i armarna baktill.
4. Kör ner den.

Hur är det egentligen meningen att man ska få loss/få i den baktill? Och ska man verkligen behöva ha tändningen tillslagen för att kunna justera luckan? Ska man dessutom behöva håller ner knappen hela tiden eller är det meningen att den automatiskt ska köra till ändlägena? Jag misstänker att nån hemmameckare har varit framme. Vet inte om jag förklarat så jättebra, men annars får ni väl fråga.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Chevalier wrote:Så här gör jag när jag tar bort takluckan:

1. Öppnar den på max.
2. Lirkar ut armarna från takluckan (känns inte helt rätt, men de vill inte ut på nåt annat sätt).
3. Tar loss den framtill och lyfter av.
4. Kör ner armarna i botten.
Öppnar den på max? Alltså öppnar den så att luckan åker upp i bakkant? :shock: Det är inte rätt sätt.

Du vrider tändningsnyckeln till läge 1 (dvs motorn avstängd) och trycker sen på knappen för "öppning" av targaluckan. Du kommer att höra hur motorn jobbar men luckan kommer inte att höja sig i bakkant. Snäpp loss "låsen" i framkant av luckan och sen trycker du upp luckan innefrån kupén och puttar den bakåt litegrann, kliver ur bilen och tar tag i luckan och drar den bakåt/snett uppåt. Det går att kliva ut först och sträcka in handen för att lyfta på luckan också. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by Chevalier »

Mmhmm...precis som jag trodde! Tror inte det går på min pga att nån har varit och meckat! Ska dock prova! Tack så mkt för infon! :)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Maxx »

Varsågod! Hoppas det fixar sig. Vore ju synd om du inte får loss luckan nu när det börjar bli varmt ute.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by Chevalier »

Få loss den får jag ändå iom att som sagt plastdelen vid ena armen är sönder.. :( Var köper man lämpligen såna delar? PC?

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#10 Post by GLind »

Du kan beställa plastkugghjulen på PC, de kostar inte mycket. Köp 2st (el 4 och ha två i reserv) direkt även om du tror att bara det ena är kasst. Jag bytte dessa nyligen på min 951a. Inte så svårt men pilligt (sen är det bra om man monterar armarna på rätt håll så man slipper montera ner allt igen).

Jag följde Clarks garage instruktionen som känns vettig.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-04.htm

Kolla så att microswitcharna fungerar. Du kommer lätt åt att mäta direkt på dem när du har tagit bort plastkåpan över motorn.

Jag justerade inte momentet till slirkopplingen då det faktiskt inte står hur man gör detta. Men att sätta den till ett lägre moment verkar smart, då kanske man inte drar sönder kuggarna igen. Proceduren och annat matnyttigt om targan står på:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-03.htm

Jag är numera mycket försiktig när jag sänker armarna för att ta av luckan helt. Vänder mig och tittar på dem samtidigt som jag sänker dem för att inte dra dem för hårt i onödan.

Lycka till!
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by claves »

GLind is back!!

Allt väl?

/CLaves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#12 Post by Chevalier »

Det är dock inte plastkuggarna som är sönder på min utan plasten i själva takluckan. Vet inte vad den biten kan tänkas kallas och därför är det lite svårt att förklara både här och när man ska beställa en ny. Iaf så är det liksom kåpan där armen glider inuti takluckan. Jaja, ska ringa PC och se om de fattar! Annars får jag väl undersöka i PET sen, för där antar jag att det finns sprängskisser med allt?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users