Insugsbygge

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Insugsbygge

#1 Post by Corleone »

Har startat nytt insugsbygge. Blir i 4 mm alu med konade fullradietrattar och korta 44 mm (invändigt) runners. Spjäll blir ett förbättrat 65 mm Audi RS2.

Tänkte se om någon har generell kunskap om insug här på forumet och kan svara på Q som tex:

Tex:
Högre varvtal, större eller mindre plenum eller...?
Kortare runners, större eller mindre plenum eller...?
Är det så att plenumvolymen inkl runners ska vara mellan 1,5-2 ggr motorvolymen?

Typ sådana generella regler helt enkelt.

Någon...?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Dea »

Vill minnas att det är såhär (??)

Kortare runners = mer effekt på höga varv
Längre runners = mer effekt på lägre varv
Diametern på runnerserna bestämmer vid vilket varv max effekt hamnar (tror det är större diameter mer effekt på höga varv och tvärtom, kommer ihåg nån rekommendation på 0.75 - 0.85 gånger insugsventilen på 2-ventilsmotorer)

Plenumvolym = ca 1,5 x motorvolym

Det är viktigt att få bra flödesbalans mellan cylindrarna annars blir man tvungen att ställa bränslekompersering per cylinder (svårt att mäta och svårt att få rätt)

Nån får fylla i mer.....

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

65 mm spjäll låter ju inte så jättestort, tror det är 80 mm standard på min bmw med 'bara' 286 hkr. Fast sugis kontra turbo gör väl en del skillnad..

Det du bör veta innan du bestämmer dig för storlek på plenum och längd på runners är vid vilket varvtal som du vill ha maximal "hjälp" av konstruktionen. Kortare runners och stort plenum ger högre varvtal när man får full knuff av det.

Ska man göra en verkligt seriös konstruktion bör man nog räkna en hel del på det för att få grepp om hur pulserna i rören kan utnyttjas och hur stort plenumet ska vara för att ge max hjälp vid önskat varvtal. Men allt det där överlåter jag med varm hand till någon som kan det på riktigt och inte bara lite teori som jag.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Dea »

Hmm, är det verkligen så att plenumvolymen påverkar varvtalet ??

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#5 Post by Corleone »

Plenumvolymen är väl till för att utjämna flödet mellan cylindrarna och ska vara tillräckligt stort så att rören inte tar luft från "grannröret". (ja, motorn suger även vid övertryck fast luften har tätare syremolekyler). Fler jag talat med föredrar plenum på 2 ggr motorvolymen.

65 mm spjäll räcker till minst 800 hk, troligtvis mer.

När jag räknar i "Engine Analyzer" så är kortare rör bättre då jag flyttar upp max effekt varvtalet. Jag kommer att varva 7,5 krpm och vill då inte ha max effekt vid 6 kprm. Tyvärr finns ingen parameter för plenum men generellt borde desto större vara bättre. Givetvis har allt en gräns men att det skulle påverka responsen med ett stort plenum som först ska fyllas kan inte stämma. På ett motorvarv vid 7 krpm så pumpar en 3 liters 1,5 liter luft. 7 krpm är 117 varv/sekund så 4/117 delar av en sekund tar det att fylla ett 6 liters plenum. 3,4 hundradels sekund alltså...! Verkar rätt så betydelselöst. Det är klart... vid 3 krpm blir det ju hela 0,7 tiondelar av en sekund...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]