Skillnad på spindlar och fjäderben

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
headline
Addict

Skillnad på spindlar och fjäderben

#1 Post by headline »

Konstaterade att tjockleken mellan anläggningsytorna på spindeln var 20mm och dito avstånd mellan ytorna på fjäderbenet där spindeln ska sitta är lika stort, på mina gamla numera kasserade fjäderben.

När spindlarna skulle monteras på mina nya ben upptäcker jag att avståndet i fjäderbenet bara är 18 mm, det är för smalt för spindlarna alltså.

Någon här på forumet som känner till något om dessa olikheter mellan fjäderben/spindlar?

Dom nya benen är grövre och jag har svårt att tro att konidämparna går att flytta över till dom smalare benen.

Vad ska jag då ta mig till för att få ihop det?

Slipa/berarbeta ner spindlarna till "rätt" tjocklek eller fila i benen?

Tacksam för hjälp!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

Re: Skillnad på spindlar och fjäderben

#2 Post by FSN »

headline wrote:Konstaterade att tjockleken mellan anläggningsytorna på spindeln var 20mm och dito avstånd mellan ytorna på fjäderbenet där spindeln ska sitta är lika stort, på mina gamla numera kasserade fjäderben.

När spindlarna skulle monteras på mina nya ben upptäcker jag att avståndet i fjäderbenet bara är 18 mm, det är för smalt för spindlarna alltså.

Någon här på forumet som känner till något om dessa olikheter mellan fjäderben/spindlar?

Dom nya benen är grövre och jag har svårt att tro att konidämparna går att flytta över till dom smalare benen.

Vad ska jag då ta mig till för att få ihop det?

Slipa/berarbeta ner spindlarna till "rätt" tjocklek eller fila i benen?

Tacksam för hjälp!

Mvh Gustav
Jag har för mig att vi hade provlem med detta med. Tror att vi berbetade spindlarna till rätt mått. Sen så är jag helt säker på att c-c avståndet på tom två skruvarna som skruvar ihop fjäderbenen med spindlarna (camberinställningen) inte stämmer riktigt heller (iallafall inte på våran bil) vi borrade om fjäderbenet och svetsade på tjocka brickor på fjäderbenen.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Bosse
Dekal-Nisse
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990

#3 Post by Bosse »

Fram till och med 86 är det annan infästnig fjäderben/spindel. Spindelfästet är bredare och avståndet mellan bultarna är lite större. Så 87 och framåt passar inte till 82-86.
Bosse

headline
Addict

#4 Post by headline »

Tack för svaren, ni har rätt båda två!

Merjobb blir det i vilket fall... är det smidigast att bara byta spindlarna till nyare, funkar det?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply