Tjenare!
Jag ska byta bromsar fram på bilen och får inte loss grejen där hjulbultarna sitter!
Hur ska jag gå till väga?
Är man en teknisk idiot så är det ju fruktansvärt tur att man har detta forumet!!
Tackar!
/Terry
Bromsfråga!
-
- S-Poster
- Telefon: 0730420301
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
Bromsfråga!
Nu kanske...
- Pär Hylander
- Raceputte
- Bilmodell: Saknar en Porsche
-
- S2-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
Hej!
Antar att du ska byta skivorna och undrar hur du får lös navet? Jag TROR att det ser likadant ut på min -83'a som på din (vilket jag på din avatar gissar är en -86 N/A???). Om så, plocka bort bromsoket, ta loss kåpan i mitten av navet (hastighetsmätarvajern sticker ut genom den vänstra kåpan, lossa clipset på vajern först). Där inne hittar du en gängad "klämma" med en skruv som klämmer ihop "klämman" och låser den mot hjulspindeln. Skruva upp skruven, gänga ut "klämman" och dra loss navet från spindeln. Se upp bara, hjullagren kommer ju i fri dager och ramlar gärna ur navet. Jag skulle iofs föredra att plocka ur lagren och göra rent men vill man slippa det så kanske det går genom att man är försiktig då man tar ner navet.
Hoppas det ser likadant ut på din bil nu och att det var detta du ville veta...
Lycka till!
M.v.h. Uffe
Antar att du ska byta skivorna och undrar hur du får lös navet? Jag TROR att det ser likadant ut på min -83'a som på din (vilket jag på din avatar gissar är en -86 N/A???). Om så, plocka bort bromsoket, ta loss kåpan i mitten av navet (hastighetsmätarvajern sticker ut genom den vänstra kåpan, lossa clipset på vajern först). Där inne hittar du en gängad "klämma" med en skruv som klämmer ihop "klämman" och låser den mot hjulspindeln. Skruva upp skruven, gänga ut "klämman" och dra loss navet från spindeln. Se upp bara, hjullagren kommer ju i fri dager och ramlar gärna ur navet. Jag skulle iofs föredra att plocka ur lagren och göra rent men vill man slippa det så kanske det går genom att man är försiktig då man tar ner navet.
Hoppas det ser likadant ut på din bil nu och att det var detta du ville veta...

Lycka till!
M.v.h. Uffe
- headline
- Addict
-
- S-Poster
- Telefon: 0730420301
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986