Lossa konstig toppmutter?
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
Lossa konstig toppmutter?
Hej!
Ska byta stötdämpare min 944 från -83. Har vissa problem med de främre. Kruxet är att jag inte får loss toppmuttern. En närmare titt på den visar att den är oval i ovankant, det ser lite ut som att man skruvat på muttern, tagit något specialverktyg och nypt till toppen på den för att få den att nypa mot dämparens gänga. Det ser iofs lite ut som att det inte är muttern i sig som är oval utan som att det sitter en metallring påpressad på muttern men jag får inte bort den så det är nog en del av muttern. En bild hade varit bra men jag har ingen just nu... Tänkte mest om någon känner igen beskrivningen och har tips för hur jag får loss den utan att behöva borra ur dämparen? Har fått riktigt bra tag med nycklar men det släpper inte en millimeter.
Tacksam för tips.
M.v.h. Ulf
Ska byta stötdämpare min 944 från -83. Har vissa problem med de främre. Kruxet är att jag inte får loss toppmuttern. En närmare titt på den visar att den är oval i ovankant, det ser lite ut som att man skruvat på muttern, tagit något specialverktyg och nypt till toppen på den för att få den att nypa mot dämparens gänga. Det ser iofs lite ut som att det inte är muttern i sig som är oval utan som att det sitter en metallring påpressad på muttern men jag får inte bort den så det är nog en del av muttern. En bild hade varit bra men jag har ingen just nu... Tänkte mest om någon känner igen beskrivningen och har tips för hur jag får loss den utan att behöva borra ur dämparen? Har fått riktigt bra tag med nycklar men det släpper inte en millimeter.
Tacksam för tips.
M.v.h. Ulf
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
Jodå, det är en 6mm insex och jag får bra tag i den men jag få banne mig inte loss muttern ändå. Har satt insexnyckeln på stora spärrskaftet så jag har bra med kraft men det ger sig inte.
Men det är alltså bara att mosa på som gäller? Jag funderade på om det ens var möjligt att få loss den utan att göra något annat med den först, typ klämma ihop den från andra hållet eller så men det verkar ju lite bökigt om det skulle vara så...
Jag ska kassera dämparen så det går att vålda på alla möjliga sätt men enklast är ju ändå om man lyckas den rätta vägen.
M.v.h. Uffe
Men det är alltså bara att mosa på som gäller? Jag funderade på om det ens var möjligt att få loss den utan att göra något annat med den först, typ klämma ihop den från andra hållet eller så men det verkar ju lite bökigt om det skulle vara så...
Jag ska kassera dämparen så det går att vålda på alla möjliga sätt men enklast är ju ändå om man lyckas den rätta vägen.
M.v.h. Uffe
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Mutterknack har funkat klockrent för mig på flera sådana här fall. Det är ju svårt att få ett stumt tag med vanlig verktyg så man kan hålla emot och då är knacken perfekt till att slå bort det med. Sedan är den ju också trevlig till att dra ihop fjäderspännarna med också.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Monterade nyligen väck mina fjäderben och hade samma probs. Gick och köpte en myttermaskin på Biltema och vips var fjäderbenen väck. Jag var dessutom tvungen att vara rädd om kolvstången då dämparen skulle användas igen.
Att värma tror jag inte är någon lysande ide då original topplagring består till stor del av gummi, och metallen leder värmen riktigt bra.
Att värma tror jag inte är någon lysande ide då original topplagring består till stor del av gummi, och metallen leder värmen riktigt bra.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- Lasse
- Turbo-Poster
- Posts: 611
- Joined: 2004-05-06 10:29:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1991
- Location: Strövelstorp
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Antar att det ser ut ungegär som på bilden, fast jag ha en låsmutter, som
dessutom inte är åttdragen på bilden!
I ditt fall så är det bara lite skitigare/rostigare och det sitter en mutter
med mer skärande gänglåsning.
På andra bilar jag lossat motsvarande så har det gått utan mutterknack,
men då måste man ha en lång insex för att hålla mot att kolvstången som vill vrida sig,
samt en hylsa som sexkanten kan sticka igenom.
Har nog använt en avsvarvad tänstiftshylsa med utvändig sexkant.
Värme går till en viss gräns, sen bränner du gummit i lagringen.
På en golf satt det som bara f*n, men jag skulle ändå byta dämarna på
den så tog jag bort allt från hjulhuset, (lossa dom 4 M8:orna) och satta
upp det i skruvstädet.....såga, såga lite med bågfilen så hade jag kapat av
kolvstången, då gick det att få ordentligt tag.
Jobbar du i Linköping nu?
Ev skulle du kunna låna med dig min lilla kompressor, och en mutterknack!
Vet att du inte har ström i garaget, så det får gå på en fyllning isf..
dessutom inte är åttdragen på bilden!
I ditt fall så är det bara lite skitigare/rostigare och det sitter en mutter
med mer skärande gänglåsning.
På andra bilar jag lossat motsvarande så har det gått utan mutterknack,
men då måste man ha en lång insex för att hålla mot att kolvstången som vill vrida sig,
samt en hylsa som sexkanten kan sticka igenom.
Har nog använt en avsvarvad tänstiftshylsa med utvändig sexkant.
Värme går till en viss gräns, sen bränner du gummit i lagringen.
På en golf satt det som bara f*n, men jag skulle ändå byta dämarna på
den så tog jag bort allt från hjulhuset, (lossa dom 4 M8:orna) och satta
upp det i skruvstädet.....såga, såga lite med bågfilen så hade jag kapat av
kolvstången, då gick det att få ordentligt tag.
Jobbar du i Linköping nu?
Ev skulle du kunna låna med dig min lilla kompressor, och en mutterknack!
Vet att du inte har ström i garaget, så det får gå på en fyllning isf..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users