Centrera koppling, specialverktyg?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Centrera koppling, specialverktyg?

#1 Post by headline »

Lyckas inte ladda ner transmissionsdokumentet från den källa jag har ( http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm ) så någon här borde veta hur det funkar! Om nån har filen vill jag ha den! Den går att ladda ner men inte öppna nämligen.

Behöver jag centrera kopplingen med något verktyg när jag monterar den eller löser det sig själv?

På nya Saab 9-3 så centreras inget i allafall, bara lägga lamellen på svänghjulet och dra på tryckplattan!

Tack för tips!

Mvh Gustav
Last edited by headline on 2006-04-03 20:44:55, edited 1 time in total.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#2 Post by tkgb »

det kan nog vara svårt att få i axeltappen i vevaxellagret om det inte är exakt centrerat, även om det säkert inte är omöjligt!

När jag bytte koppling svarvade jag till en rundstång som passade i lagret respektive lamellcentrum.

mvh tommy

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Centrere koppling, specialverktyg?

#3 Post by FSN »

headline wrote:Lyckas inte ladda ner transmissionsdokumentet från den källa jag har ( http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm ) så någon här borde veta hur det funkar! Om nån har filen vill jag ha den! Den går att ladda ner men inte öppna nämligen.

Behöver jag centrera kopplingen med något verktyg när jag monterar den eller löser det sig själv?

På nya Saab 9-3 så centreras inget i allafall, bara lägga lamellen på svänghjulet och dra på tryckplattan!

Tack för tips!

Mvh Gustav
Den måste centreras. Jag har en sån hemmasvarvad variant liggande i Halmstad. Jag skall ner om 2timmar. Vill du låna så hojta till så tar jag med den till Göteborg.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Centrera måste man göra hur man sedan gör det är en annan fråga. På brorsans fd peugeot gjorde jag det med någon gammal pinne eller annat skit jag hitta. På min franska racer gjorde jag det med centreringsverktyg. Lådan hoppa på plats minst lika enkelt på peggen, men det var väl bara tur den gången.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Tomas »

Du kan centrera med axeln i transaxelröret. Alltså den axel som ska sitta mellan koppling och låda. Normalt lämnar man ju kvar den bakåtflyttad och hängande i chassiet när man demonterar kopplingen. Det är bara att dra fram den och centrera med den.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users