Lätt avkörning.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
skillz
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Lätt avkörning.

#1 Post by skillz »

Yepp, jag erkänner.. :P

Gick dock bara i ca 10km/h när detta hände så inga bieffekter förutom att framskärmen bakom däcket trycktes in mot en trottoarkant.. går att fixa med en gummiklubba + ny lack.. Gör jag själv..

Men däcket fick en helt fel vinkel och ratten vart 15-20 grader sne.. vad kan ha gått sönder eller är det något jag kan haft tur med att kunnna justera tillbaka? Fälgkanten fick sig en smäll precis från sidan.

Inga vibrationer efter detta, inget konstigt med styrningen förutom att man känner att det är lite fel hjulvinkel..
Den drar pyttelite åt höger när man släpper ratten.

Detta hände i en rondell i natt och det var en isfläck tyvärr som låg där den inte brukar göra i detta område.

Vad tror ni kan ha gått sönder? För den är helt körbar annars.

Mvh
Michel Kuic
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

headline
Addict

#2 Post by headline »

Tråkigt... Jag gissar på böjt höger styrstag. Kan ju hoppas att det bara är det. Gissar att ratten ställde sig åt höger, stämmer det? Gissar också att du fick en najs toe-in...

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

skillz
Turbo-Poster

#3 Post by skillz »

headline wrote:Tråkigt... Jag gissar på böjt höger styrstag. Kan ju hoppas att det bara är det. Gissar att ratten ställde sig åt höger, stämmer det? Gissar också att du fick en najs toe-in...

Mvh Gustav

Okej, får väl hissa upp bilen och kolla :) Jag studerade med ficklampan efter detta och såg inget konstigt.. så

Toe-in fick jag, ja.. Liten sådan..

innan var det tvärtom..ratten ställde sig åt vänster har jag för mig.. dock inte säker.. det hände mitt i inatten på väg hem från statoil..
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Jon80
Sponsor

#4 Post by Jon80 »

Tror stenhårt på böjt styrstag.. Verkar inte vara någon stor grej, så om du inte vill böja och ha dig, så går det att ställa in enkelt vid en hjulinställning. Såvida det fortfarande går att svänga 'lock to lock', och inget tar emot (så inte styrstaget är böjt långt in).

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

skillz
Turbo-Poster

#5 Post by skillz »

Jon80 wrote:Tror stenhårt på böjt styrstag.. Verkar inte vara någon stor grej, så om du inte vill böja och ha dig, så går det att ställa in enkelt vid en hjulinställning. Såvida det fortfarande går att svänga 'lock to lock', och inget tar emot (så inte styrstaget är böjt långt in).

Mvh Jon

Funkar kanon att svänga åt båda hållen! Dock har det ALLTID tagit i vid max.. Men det beror på att jag har fel ET på framfälgarna. Så det var inga konstigheter iaf..

Tack för ditt svar! Då blir det lite kvällspyssel idag :)

Får bli att räta till staget tillfälltigt.. är det värre så köper jag 2 nya istället..Eller så kanske mecahaninge sponsrar med 2 nya.,.

Låter ju iaf poistivt.

Tack för era svar! :) Fick mig att bli mkt lugnare.

Mvh

Jon80
Sponsor

#6 Post by Jon80 »

Ingen fara.. jag är destomer bekymrad om mina bakhjul.. Världens toe in på ena, och Camber = 0, vid 'bästa' inställningen :S.. Det blir något att hugga tag i
Jon Eriksson
---------------------

skillz
Turbo-Poster

#7 Post by skillz »

Jon80 wrote:Ingen fara.. jag är destomer bekymrad om mina bakhjul.. Världens toe in på ena, och Camber = 0, vid 'bästa' inställningen :S.. Det blir något att hugga tag i
Ajaj! Det låter ju inge vidare..

Jag har iaf inget sånt strul där bak att ordna,.. framvagnen är ju desto lättare att fixa..
dock så blev jag mest irriterad på plåtskadorna som blev :/

skillz
Turbo-Poster

#8 Post by skillz »

Lyfte upp bilen och kollade.. Inget som ser snett eller fel ut...Vad jag såg.. Är ju bara ett styrstag liksom. Sen upphängningen..

Men det är ju inga som helst vibrationer när man kör..

Tips på att lösa detta problem? Bara skruva på styrstaget så man får sammma camber?

Mvh

headline
Addict

#9 Post by headline »

Hallå! Om du skruvar på styrstaget så ändrar du toe, inte camber. Kolla med nåt långt och rakt som du lägger mot fälgen i bilens längdriktning. Du bör nog märka skillnad på om pinnen/skaftet/stålskalan (eller vad du använder) är paralella med karossen eller inte. Eller snarare skillnad mot varandra

Saker kan ju sitta snett utan att vibrera...
/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

skillz
Turbo-Poster

#10 Post by skillz »

headline wrote:Hallå! Om du skruvar på styrstaget så ändrar du toe, inte camber. Kolla med nåt långt och rakt som du lägger mot fälgen i bilens längdriktning. Du bör nog märka skillnad på om pinnen/skaftet/stålskalan (eller vad du använder) är paralella med karossen eller inte. Eller snarare skillnad mot varandra

Saker kan ju sitta snett utan att vibrera...
/Gustav
Jamen då borde jag kunna återställa toe'n som den var innan iaf.. Kollade även under huven på fjädertornet om det var något skumt där, men inget konstigt där heller.. Ratten verkade hamna mer rakt efter att lossat på 2 bultar och sen dragit dit dom igen efter att ha hissat upp i fram..

Så det kanske bara är själva bärarmen som åkt in en bit pga smällen.. är väl bara kolla under mer noga sen om man ser att det flyttat på sig något och dra tillbaka..

Mvh

Jon80
Sponsor

#11 Post by Jon80 »

skillz wrote:....Ratten verkade hamna mer rakt efter att lossat på 2 bultar och sen dragit dit dom igen efter att ha hissat upp i fram..

Så det kanske bara är själva bärarmen som åkt in en bit pga smällen..
Kolla dina bussningar i framvagnen, så de ser fräsha ut.. kan ju vara som du säger, att själva bärarmen flyttat lite på sig.. och då kan ju det bero på bussningar som behöver bytas :?:
Jon Eriksson
---------------------

skillz
Turbo-Poster

#12 Post by skillz »

Jon80 wrote:
skillz wrote:....Ratten verkade hamna mer rakt efter att lossat på 2 bultar och sen dragit dit dom igen efter att ha hissat upp i fram..

Så det kanske bara är själva bärarmen som åkt in en bit pga smällen..
Kolla dina bussningar i framvagnen, så de ser fräsha ut.. kan ju vara som du säger, att själva bärarmen flyttat lite på sig.. och då kan ju det bero på bussningar som behöver bytas :?:
Har rättat till alla fel i stort sett nu..
Drog bort hjulet och såg att bulten för camberjustering hade förfyttat sig 1-2mm.. så jag ställde tillbaka det som det var innan och nu är det som förr.. Helt rätt och bilen går spikrakt.

Passade även att kolla bussningarna osv. Men allt var fint där.

Samt att jag fick hjälp av en i mitt "crew" med framskärmen så den ser som ny ut! dock med volvolack sålänge tills jag fixar riktig lack från Porsche. Han är grym plåtslagare måste jag säga. Han gjorde ett dunderjobb.

Nu är jag bara irriterad över fälgkanten som blev förstörd. Dock är fälgen rak och blev aldrig skev, gick ju som sagt sakta när detta hände.

Hur gör man för att fixa till kanter på ett par alufälgar? Något liknande spakel syftar jag på då. Så man kan få tillbaka den runda formen som är runt hela fälgen.

Mvh

Post Reply