Justera koppling på 968?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
jbl
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2006-01-11 20:44:30
Bilmodell: 968 (Såld)
Årsmodell: 1992
Location: Sundbyberg
Contact:

Justera koppling på 968?

#1 Post by jbl »

På min bil känns det som att den inte kopplar ur riktigt helt när jag trycker kopplingspedalen helt i botten, men det är på gränsen. Jag är ny som porscheförare, så jag vet inte exakt hur det ska kännas. Går det att justera på något sätt, eller kan det vara luft i systemet, eller någon cylinder eller annat som måste bytas? Någon som har något tips på hur jag kan se vad det är, eller är jag bara nojig?

/Jonas
Porsche 968 1992 (Såld)
Tesla Model S 2014

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Bosse »

Prova att dra tillbaka pedalen helt en gång.
Bosse

User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#3 Post by Erppa »

Kopplingen går inte att justera. Har för mig att det är samma vätska i kopplingen som i bromssystemet så om den läcker mycket borde du nog märka det. Det känns lite liknande på min bil när det är kallt. Hur funkar kopplingen då bilen är ordentligt varmkörd? Tycker dock att det blev bättre då man bytte bromsvätska på servicen förra veckan.

Om nu någon säger att det inte sen heller är samma behållare som till bromssystemet, så får jag väll gå o skämmas i något hörn. :D
Janne

Porsche 968 -92

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#4 Post by Björn Nilsson »

Det är samma behållare men du kan lufta bromscylindern som sitter under bilen vid startmotorn. Ett litet helvete är det att lufta den så det blir bra :)

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
jbl
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2006-01-11 20:44:30
Bilmodell: 968 (Såld)
Årsmodell: 1992
Location: Sundbyberg
Contact:

#5 Post by jbl »

Tack för svaren. Det är helt klart så att det är tydligare när den är kall.
Det känns alltså inte som att den läcker, bara att den tar för långt in. Ska testa att dra ut pedalen.

/Jonas
Porsche 968 1992 (Såld)
Tesla Model S 2014

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Bosse »

jbl wrote:Tack för svaren. Det är helt klart så att det är tydligare när den är kall.
Det känns alltså inte som att den läcker, bara att den tar för långt in. Ska testa att dra ut pedalen.

/Jonas
Ja prova att dra ut en gång. På 968an så sitter det en märklig mekanism med fjäder på vid pedalen. Nästan som en överknäknings mekanism.
Min pedal stannade i ett halvläge någon gång på grund av mekanismen.
Bosse

User avatar
jbl
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2006-01-11 20:44:30
Bilmodell: 968 (Såld)
Årsmodell: 1992
Location: Sundbyberg
Contact:

#7 Post by jbl »

Det var så att den hade fastnat i halvläge. Jag skulle inte ha kommit på själv att börja dra i den. Tack för tipset, nu känns den mycket bättre.

/Jonas
Porsche 968 1992 (Såld)
Tesla Model S 2014

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Maxx »

Kopplingspedalen på min 931 stannade halvvägs och man fick peta upp den för att den skulle hoppa ända upp. Lång historia kort så slutade det med byte av kopplingscylindar och koppling.

Nån av kopplingscylindrarna som börjat läcka? Värt att kolla upp kanske?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Bosse »

Maxx wrote:Kopplingspedalen på min 931 stannade halvvägs och man fick peta upp den för att den skulle hoppa ända upp. Lång historia kort så slutade det med byte av kopplingscylindar och koppling.

Nån av kopplingscylindrarna som börjat läcka? Värt att kolla upp kanske?
Ja det är kanske så.. Men på 968an så lever pedalen ett lite eget livmed inbyggd tröghet / övercentrering. Jag fattar ine rigtigt vad det går ut på.
Tydligen viktigt att justera rätt.
Bosse

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users