front plast

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

front plast

#1 Post by Dan Winberg »

Tjena!
Är det någon som har tagit bort hela denna eliptiska grå plastbit i fronten på sin 968..?
försökte bända och dra som fasen men den lossnade inte.

Någon som har tips?
Ska fixa luftintaget lite :lol:
Last edited by Dan Winberg on 2006-03-08 13:12:25, edited 1 time in total.
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#2 Post by Mike-DK »

Har inte försökt men tänker att den sitter där för att gi ret luftmängd och skapa ret tryck.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Dan Winberg »

Mike-DK wrote:Har inte försökt men tänker att den sitter där för att gi ret luftmängd och skapa ret tryck.
tror du inte jag kan behöva lite mer luft vid chippning samt 3" avgassystem med race katalysator?
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Bosse »

Den är lätt att ta bort. Sitter med hjälp av små nabbar. Har för mig att man "viker" överdelen ut först. Min ligger i garaget och vilar sig.
Passa också på att göra AirBox flow modification.
http://www.968engineering.com/airboxmods.html
Bosse

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#5 Post by Lars »

Hmm..ser ju ut som samma plastbit som sitter på S2/Turbofronten.
Har alltid funderat på ifall den gör nån nytta.. :o
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Är det plastbiten i mitten ni menar? Det är väl bara ett täcklock över gängan där man skruva i bogseröglan? (nu pratar jag iofs om 944 turbo eller S2)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#7 Post by Erppa »

Bosse wrote:Den är lätt att ta bort. Sitter med hjälp av små nabbar. Har för mig att man "viker" överdelen ut först. Min ligger i garaget och vilar sig.
Passa också på att göra AirBox flow modification.
http://www.968engineering.com/airboxmods.html
Bosse
Tycker du att det gett någon mera effekt efter att du gjort modifikationen? Har själv funderat på att göra det men är lite tveksam.
Janne

Porsche 968 -92

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#8 Post by Mike-DK »

Dan Winberg wrote:
Mike-DK wrote:Har inte försökt men tänker att den sitter där för att gi ret luftmängd och skapa ret tryck.
tror du inte jag kan behöva lite mer luft vid chippning samt 3" avgassystem med race katalysator?
Jo om du gör airbox flow mod. också då kanske det skulla fungera bra, men jeg syfter på att mycket tid går åt att få till ret tryck/vacuum rundt olika områder ved motor och innsug och samtidig ha ett vettigt CW-värde på fronten. Fast allt detta är gissningar från min sida.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Bosse »

Med AirBox mod så tar man ju bort snorkeln och gummit som täcker snorkeln i plåten. Tar upp 4, 2 tumms hål på framdelen av luftboxen.
Tar man sedan bort lilla ptastgrillen så är det mera luft rakt in i motorrummet och till luftboxen. (man kan faktiskt se rakt in till luftboxen)
Om det har någon bra effektökning? Det är ju bevisat och mätbart men tveksammt om man märker denna ökning. Vad man märker är ett klart fräckare insugsljud.
Bosse

PS. Jag tog upp 2 större hål i stället för 4 mindre och monterade trattar avsedda för basreflexlådor, inköpta på biltema för några tior.

Image

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Dan Winberg »

Jag har just tagit bort hela underdelen av luftburken och gjort nytt stag samt upphängning av luftfiltret.
Hoppas bara inte jag får in för mycket värmeluft från motorn...

bilder kommer snart.
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by Dan Winberg »

Här e´min nya lösning med luftfiltret, har hängt filtret i locket med clips samt tillverkat stötta som håller locket på plats. Tog bort front gallret samt gummit till öppningen...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Dan Winberg »

frontplasten var skit enkel att få bort, försökte först från insidan men det var drygt så tog tag från utsidan och vips!
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]