Mycket tryck vid tryckregulatorn och dämparen?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Mycket tryck vid tryckregulatorn och dämparen?

#1 Post by djungel-Jim »

I alla härliga faq:ar på nätet som förklarar hur man enkelt tar bort fuel-rail:en (hmm bränslerälsen?) står det aldrig att man ska ta bort trycket i bränslesystemet innan man skruvar bort regulatorn och dämparen.. Nämner dom inte det för att det är så självklart eller sprutar det helt enkelt inte så myket bensin ändå?

Jag lyckades nämligen inte hitta rätt säkring för bränslepumpen när jag var ute i garaget idag och efter lite svordomar började skruva bort lite andra prylar istället.. När jag senare kom hem kom jag på att det kanske var dumt :) Tycker ni jag ska skruva ihop grejerna så jag kan starta motorn igen för att tömma trycket eller är det bara att slänga på sig skyddsglajorna och börja skruva? :) en trädgårdsslang kanske hjälper....
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

jag hade blivit varnad för att det skulle vara tryck i fuelrailen men när jag skruva bort muttern på railen på min bil som stått i nån dag så var det knappt någe tryck alls.

Nån sa till mig att man skulle ta ut bränslepumpssäkringen och köra den torr precis som du säger men jag prova utan att göra det.

men däremot så var det tryck i den direkt efter att jag provkört den o skulle skruva bort muttern igen.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by sweanders »

Även när min bil stått stilla i ett par månader var det bra tryck i systemet. Jag hade dock garderat mig med gott om trasor för att fånga soppan.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by djungel-Jim »

Tack för svaren! Det blir trastekniken för min del också då - det känns enklare än att hålla på och plocka ihop bilen igen.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#5 Post by DLS »

ja trasa runt och under muttern o lossa försiktigt o släpp ut trycket.

kom på en sak till, om du lossar på muttern så akta så att du inte tappar den lösa kulan som ligger i.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Eftersom det är mestadels vätska i systemet försvinner trycket nästan direkt när man släpper ut det. Har du däremot luft eller annan gas under tryck i systemet pyser det ut mycket mera innan trycket är borta.

Ha en gammal handduk eller nått redo så är det inga problem.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]