Lös kontakt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Lös kontakt

#1 Post by Peedster »

Hej!

Ska börja riva motorn snart och rekade lite då jag hittade en lös kontakt...

Det är en 3 polig rund kontakt upp längst bak på ventilkåpan vid lyftöglan.

Vad är detta för kontakt och vad ska sitta där? Vad styr den? Kanske är bra om den sitter i :)

Image

Edit - Varför funkar det inte att ladda upp bilden?

Länk:http://www.944sverige.com/forum/album_p ... ic_id=1710

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Är inte kontakten till någon extra vevaxelgivare som finns på vissa årsmodeller för att kunna göra någon form av diagnos hos porsche...? Det är iaf i de trakterna som kontakterna till de andra två vr-givarna sitter. Försök följa vart kabeln går så kanske du får klarhet i det hela.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gurra »

Det är ett Bosch diagnosuttag. Det ska inte vara pluggat så du behöver inte vara orolig ;)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#4 Post by Peedster »

gurra wrote:Det är ett Bosch diagnosuttag. Det ska inte vara pluggat så du behöver inte vara orolig ;)
Ahh låter härligt det Gurra! Tack! :)
Dock borde den väl ha en hatt kanske?

Hittade dessutom en lös vacumslang vid fuelraileln...
Är det denna man ska kika på då?

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-15.htm

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Den har ingen hatt original, huvudsaken är att det lilla röret som också slank med på bilden har hatt på sig så det inte sipprar ut värdefulla avgaser som ska till turbon :)

Aj då, ja det är faktiskt inte helt ovanligt att vacuumanslutningen till bränsletrycksregulatorn hoppar av nånstans på vägen, rent ut sagt livsfarligt för motorn då den får alldeles för lite bränsle under turbotryck!!

(samt för mkt bränsle på vacuum... sämsta av 2 världar, dålig bränsleekonomi samt alldeles för snålt vid gaspådrag)

Ps. Vet inte om det är din motor, men den ser mkt fräsch ut!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#6 Post by Peedster »

Hej igen!

Okej då får den vara utan hatt då :)
Ska kolla om röret brevid har en också...

Ska verkligen lista ut var den vacumslangen ska gå, det där lät otrevligt!

Mmm visst är den fräsch Gurra!

Undra om du tycker denna är lika fräsch... :wink: (tyvärr min)

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users