Ska bli kul till våren, om nu bara grejerna kommer tryggt över Atlanten.
Så här ser prylarna ut:








Länk till tillverkarens hemsida:
http://www.vitesseracing.com/Catalog/94 ... e_iii.html
Ah så det behövs bara två för fyra spridare? Jag har inte superkoll på strömförsörjningen till spridarna som du kanske märkersweanders wrote:Det är ballastresistorerna till spridarna.
Ja, bara två. Helst skulla man iofs vilja ha fyra.djungel-Jim wrote:Ah så det behövs bara två för fyra spridare? Jag har inte superkoll på strömförsörjningen till spridarna som du kanske märkersweanders wrote:Det är ballastresistorerna till spridarna.
Edit: Sorry glöm detta - hittade svaret på rennbay.. behövs bara två resistorer
Jag skulle gärna vilja ha ett standalone men kostnaden och tidsåtgång för att få allt att lira är ganska omfattande. Sedan rör det sig inte alls om samma pengar, räcker att du börjar räkna på vad det skulle kosta att göra ett eget motorkablage. Låt oss säga att jag köper ett standalone för ca. 15kkr, sedan behöver jag ett kablage och kopplingar och sensorer till det för några tusen. Dessutom måste jag konsturera ett 60-2 svänghjul vilket inte 944 turbo har original.944_Driver wrote:Inte för att vara kritisk men är det inte lika bra att kasta hela motronic systemet i sjön och köpa ett rent eftermarknadssprut när man ändå lägger ut dessa pengar? Både piggy back och ett specialchip känns som lite tårta på tårta tycker jag.
Jag är lite intresserad av vad som styr valet av sådan här grejer.
//Magnus
Piggy Backen är bara för fintrimmning. Med chip ser man till att man har anpassning för massmätning i stället för volymflödesmätning. Dessutom måste man ha annat chip för att få en bra tändningsmapp.Både piggy back och ett specialchip känns som lite tårta på tårta tycker jag
DME boxen har bara ett drivsteg för spridarna. Sedan delas kablaget upp i två delar och därför använder man två resistorer. Vitesse semibatch chip kan inte ändra på detta faktum så alla insprutarna öppnar fortfarande samtidigt. Däremot öppnar semibatch chippen insprutarna endast varannat varv vid låg belastning, detta gör att de istället sprutar in dubbla mängden men hälften så ofta vilket gör det lättare att kontrollera bränslemängden med stora insprutare då insprutningstiden annars kan bli så kort att spridaren inte hinner öppna ordentligt. Syftet är precis som du säger att minska tomgångsproblemen med stora spridare.sweanders wrote:Vitesse ändrar sprutet till semisekventiellt så att spridarna tjongar in soppan parvis i stället för att alla fyra öppnar samtidigt. Rent effektmässigt tror jag inte där är så mycket att hämta med den funktionen men det minimerar problemen med taskig tomgång och lågregister när man kör gigantiska spridare. I regel har bilar med högt effektuttag fler cylindrar.
Precis som redan är sagt så är kostnaden och arbetet förknippat med ett eftermarknadssprut mycket högre än man kan luras att tro om man bara ser vad boxen kostar. Givare, kabelstammar och svänghjul/triggerhjul tillkommer oftast. Arbetet med att mappa in ett eftermarknadssprut är oxå mycket större än man kan tro, om man vill se ett skräckexempel så kan man ju söka efter Sphinx (Area951) postningar om kostnaden när han lät mappa sin bil.Inte för att vara kritisk men är det inte lika bra att kasta hela motronic systemet i sjön och köpa ett rent eftermarknadssprut när man ändå lägger ut dessa pengar? Både piggy back och ett specialchip känns som lite tårta på tårta tycker jag.
Users browsing this forum: No registered users