Öka turbotrycket
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Öka turbotrycket
Har funderat en heldel. Om jag inte är ute och cyklar, så laddar min bil 0.8-0.9 bar, (på bar mätaren i bilen står det 1.8-1.9). Har haft en hel del funderingar på att köpa sandén's trim, och då få ur 265 hästar, från orginal 220.
Dock står det att man måste byta bränsleregulator till 3 bar, och att man har ett laddtryck på 1.2 bar.
Nu till frågan.. hur mycket gör det att schimsa (stavas det så?) wastegaten, så att jag uppnår 1.2 bars tryck, samt att byta till 3bars bränsle regulator, och strunta i att chippa bilen. Något att tänka på, eller rekommenderas detta inte alls?
Frågan gäller ju lite hurvida chippen gör något speciellt, eller om det egentligen är turbon som gör jobbet?
Mvh Jon
Dock står det att man måste byta bränsleregulator till 3 bar, och att man har ett laddtryck på 1.2 bar.
Nu till frågan.. hur mycket gör det att schimsa (stavas det så?) wastegaten, så att jag uppnår 1.2 bars tryck, samt att byta till 3bars bränsle regulator, och strunta i att chippa bilen. Något att tänka på, eller rekommenderas detta inte alls?
Frågan gäller ju lite hurvida chippen gör något speciellt, eller om det egentligen är turbon som gör jobbet?
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 792
- Joined: 2005-01-17 23:01:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
IndishRot: Jag tror jag vet vilken slang det är
. Det är slangen som sitter på toppen av wastegaten. Den slangen hade nämligen bytts på min, och fommen som gjorde det lyckades lägga slangen mot motorblocket, så att slangen brände hål, och täpptes helt igen. Vilket fick till följd att bilen tryckte på nåt in i helvete tills felsäkertläge nåddes, och den dog.

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2005-06-29 23:04:23
- Contact:
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Jag har för mig att Sandén har bättre chips numera.Tord wrote:Har haft Sandéns. Finns bättre. Och med detta inte sagt att Sandén gör något dåligt jobb! Har för mig att det var Sweanders som påtalade att Sandéns chip = cup chips. Jag kör numera med annat chip som jag upplever att bilen mår mycket bättre av.
Om någon vill ha ett bra bastrimkit kanske mina Guru v.9 chip och en reliaboost kan vara intressant. Har även större spridare om någon vill ha.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
- Mattias
- S-Poster
- Posts: 59
- Joined: 2005-01-04 19:03:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg
- Contact:
Hej Svejs.
Kan gott rekomendera Sandéns chip, det tar 20 minuter att byta + provkörning och mätning av laddtryck.
Han byter båda cipen och någon ventil sedan fick jag 290hk i stället för 250. Laddtrycket blev 1,2.
Känns mycket roligare nu.
Billigt var det också så det är inte lönt att mixtra själv.
Ring honom o kolla 031-435104
/Mattias
Kan gott rekomendera Sandéns chip, det tar 20 minuter att byta + provkörning och mätning av laddtryck.
Han byter båda cipen och någon ventil sedan fick jag 290hk i stället för 250. Laddtrycket blev 1,2.
Känns mycket roligare nu.
Billigt var det också så det är inte lönt att mixtra själv.
Ring honom o kolla 031-435104
/Mattias
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Re: Öka turbotrycket
Detta är i princip inte möjligt.Jon80 wrote:Nu till frågan.. hur mycket gör det att schimsa (stavas det så?) wastegaten, så att jag uppnår 1.2 bars tryck, samt att byta till 3bars bränsle regulator, och strunta i att chippa bilen. Något att tänka på, eller rekommenderas detta inte alls?
Motronicsystemet innehåller två spärrar som förhindrar det.
DME (bränsle och tändningsboxen) innehåller ett skydd där den mäter luftflöde och varvtal och kontrollerar att luftflöde/varvtal inte överstiger vissa förprogrammerade värden. Ett trimchip till DME eliminerar helt denna funktion eller ställer om gränsvärdena så att man inte når dem även om man höjer laddtrycket kraftigt.
KLR boxen (laddtrycksstyrenheten) mäter laddtrycket och kontrollerar att det inte överstiger ett förprogrammerat värde. Om så sker så ställer KLR ned laddtrycket till ca 0,3 bar. Detta kringås antingen genomchip som tagit bort denna funktion eller genom att man monterar en annan laddtrycksstyrning och helt kopplar förbi KLR styrningen (Boxen måste dock sitta kvar, man kopplar bara förbi taktventilen med laddtrycksslangen).
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users