Fundering kring oljeläckage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
KJB
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2004-06-19 09:06:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

Fundering kring oljeläckage

#1 Post by KJB »

Hej,

För ett tag sen så hade jag ett oljeläckage som visade sig vara locket i bakkant av toppen.

1 av bultarna var borda och de andra satt löst. Så det var lätt fixat, men jag funderar lite kring hur bultarna kan ha gängat ur sig så. vibrationerna eller?

Vad är förresten locket till för?
//Karl

Porsche 951 -91
Audi A4 2.0tdi Q -07

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#2 Post by Adde_k »

Då har vi samma problem.. samma sak hände för mig. Kanske någon som dragit dom för hårt/löst tidigare? :S
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by spirou944t »

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cam-03.htm

Kolla länken!
Är tydligen ett vanligt problem!
Misstänker att packningen sätter sig och sen skruvar bultarna ur sig!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

#4 Post by cabberobban »

Bytte på min med i somras, precis som du säger så hade skruvarna lossat. Var ett litet h-e att komma åt utan att skruva isär halva motorrummet. Packningsresterna var stenhårda och dessutom i flera fragment. Skar till en ny packning själv och fäste bultarna med Loctite. Håller tätt än så länge.

Robban
944 Turbocab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]