Effektökning vs laddtryck
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Effektökning vs laddtryck
Har haft kontakt med en som säljer en 951 -87 där man höjt laddtrycket med 0,1 bar (0,85->0,95) och fått ut 70 hk av detta. Annat chip också. Synpunkter?
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
grundeffekt: 220 / 1.85 => 119 hk.
Blir då på 0.95 : 119*1.95 (atmosfärtryck~1) => 231 hk.
0,1 bar höjt tryck bör altså ge ~ 11.9 hk.
Brukar stämma rel bra att räkna på det sättet. Med chip kan man även ställt upp tändning, men ger aldrig några 70 hk med så lite modifikationer.
Mvh// Adde.
Blir då på 0.95 : 119*1.95 (atmosfärtryck~1) => 231 hk.
0,1 bar höjt tryck bör altså ge ~ 11.9 hk.
Brukar stämma rel bra att räkna på det sättet. Med chip kan man även ställt upp tändning, men ger aldrig några 70 hk med så lite modifikationer.
Mvh// Adde.
Last edited by FekZen on 2005-11-09 18:35:30, edited 1 time in total.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users