körde en sväng med bilen idag och upptäckte att motorn gick ganska varm, nålen pekade rakt upp, altså halva skalan. Grejen är den att den brukar knappt gå över första sträcket i vanliga fall.
Efter en stund, kanske 10 min senare gick den ganska fort upp på fullt gult
varpå jag stannade , slog av motorn och tog en titt under huven
och kände på kärlet till kylarvätskan , som inte var varmare än normalt
,det var bra med olja i motorn och den kändes inte överdrivet varm heller
och fläkten gick inte igång.
Så jag börjar misstänka att det är nån givare eller nått som spökar . Nån som har någon ide om vad det kan vara ?
Jag bör kanske tillägga att jag hade tvättat bilen strax innan, men jag vet inte om det kan ge upphov till nått liknande elfel?
Jätte tacksam för svar, för som det är nu så vågar jag inte köra bilen.
kylnings problem
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2005-04-26 18:41:10
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Åkersberga
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Att tempmätaren står rakt upp, dvs på halva skalan, är normal drifttemperatur. Fläkten bör starta senast vid nästa sträck på mätaren.
Att känns motorn temp med handen är svårt, det skiljer inte många grader mellan de olika sträcken på mätaren.
//Magnus
Att känns motorn temp med handen är svårt, det skiljer inte många grader mellan de olika sträcken på mätaren.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2005-04-26 18:41:10
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Åkersberga
- Contact:
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
- Anton N
- Turbo-Poster
- Posts: 586
- Joined: 2004-05-14 16:47:56
- Bilmodell: MX-5
- Årsmodell: 1992
- Location: Halmstad
- Contact:
Jag rekomenderar varmt att du tar bilen till närmaste kylarverkstad så de kan ta en titt på systemet (Kan vara lite lurigt att fixa själv). 944:an har en aluminiummotor som är väldigt känslig för värme. Därför är det ganska riskabelt att låta den bli så varm att temp.mätaren når det övre området.
Av det du har beskrivit känns det som att det är termostaten som spökar. Att den alltså har låst sig i stängt läge(ingen cirkulation). Detta kan även förklara varför fläkten inte startar. Om vattnet inte cirkulerar blir kylarens vatten heller inte uppvärmt och således nås inte den temperatur som behövs för att fläkten skall gå igång.
Mvh
Av det du har beskrivit känns det som att det är termostaten som spökar. Att den alltså har låst sig i stängt läge(ingen cirkulation). Detta kan även förklara varför fläkten inte startar. Om vattnet inte cirkulerar blir kylarens vatten heller inte uppvärmt och således nås inte den temperatur som behövs för att fläkten skall gå igång.
Mvh
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]