Chip?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Chip?

#1 Post by emm »

Nedanstående bil har ett chip som heter "Chipp Power tech" enligt säljaren, nu är jag nog inte den som kommer chippa min bil,men man blir nyfiken på vad detta är, finns det överhuvud taget chip till N/A som ger mer kräm?

(mjo jag vet, köp en turbo...) men det är mera lärdom jag är ute efter... såhär medan jag väntar på min vattenpump från Sandén ska komma hem...

http://www.blocket.se/view/6025613.htm? ... c=1&city=0

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#2 Post by FekZen »

Chip på en N/A kan kräma ur 10-15 hk extra om allt är gjort på rätt sätt... man ställer upp tändningen och därmed effektiviserar motorn. Man optimerar motorn för att köras på högre oktan , därmed skall man alltid köra minst 98 då man har chiptrimmad motor.

Mvh//
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#3 Post by emm »

Hrm... ursäkta löjliga frågan... men om man krämar 10-15hk till, mår motorn bra av detta, eller är grejerna i motorn byggt på så vis att motorn tål det?

Slänger man bara in ett chip och kör eller?

Vem säljer sådant och vad kostar detta undefär (om det nu är harmlöst... mot motorn =)

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#4 Post by FekZen »

Motorn och drivlina mm är överdimensionerade. Som tex min bmw har 211 hk orignal, har kanske 140 mer nu med turbo i, dock har jag org växellåda, kardan, bakvagn, etc.

Jag kan fixa bra priser på chip, skickar dig PM.

Mvh//
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#5 Post by Bathory »

Kan du skicka ett pm till mig med för min 944-84 N/A?
Är intresserad av att flytta varvtalsstoppet en liten bit & höja effekten om möjligt.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Den lilla effekthöjningen som det blir på en N/A håller säkerligen motorn mm för bara man inte börja varva allt för våldsamt. Spikningar kan ju också skada om man snålar och kör på 95 oktan med chip.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Minsc S2 »

FekZen kan sina saker, tro honom ;)
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users