Tog och satte fast termoelement (tempgivare) på anslutningarna in och ut på oljekylaren och det var minsann stor skillnad på in och ut temp. ut tempen var bara ett par grader över lufttempen så det verkar som att oljekylaren verkligen kyler ner det som går igenom den mkt bra. Jag hade ingen möjlighet att mäta oljeflödet men misstanken började gå i riktigt mot att oljefilteradaptern av ngn anledning valde att bypassa en stor del av oljeflödet (så att bara en liten del av oljan till motorn verkligen blev kyld av oljekylaren)
Skruvade loss oljefilteradaptern idag (trångt......) och skruvade isär den för felsökning. Efter att glott på delarna och klämt och kännt en bra stund får jag erkänna att begripet typ inget... Först och främst så trodde jag att det var en termostat i oljefilteradaptern, men ingen av dom delarna inne i den reagerar på försiktigt värmning från varmluftpistol.
1) är det ingen termostat i adaptern? Är det en överflödesventil?
2) vilket håll är flödet in i adaptern och filtret, in i mitten eller ut i mitten?
Om det nu istället är en överflödesventil så tycker jag den stora fjädern borde varit på andra sidan plungen, den öppnar ju ventilen och bypassar, den lilla fjädern har ju inte skuggan av chans att hålla emot i ngt läge får jag för mig?
3) Hur är funktionen?
Eftersom jag bara åker bara så kan jag ev. tänka mig att permanentställa grunkan så att allt flöde går igenom oljekylaren.
4) Hur ska komponenterna stå inne i adeptern isf
5) Är det korkat att göra så? Jag kanske utsätter kylaren för onödigt högt tryck vid kallstarter?
Efter 3 timmar i garaget med diverse mek och begynnande förkylning så är jag värre än vanligt yr i bollen.
