Inkörning av turbo/kompressor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Inkörning av turbo/kompressor

#1 Post by claves »

Hej,

Var i Vallåkra idag och snackade med lite folk..

Då berättade en kille att han hade ny kompressor i bilen och att den skulle köras in i 80 mil och aldrig låta bilen varva över 3000v/m

Vad gäller då för en turbo och finns det någon sanning i det han säger?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Tomas »

En kompressor skulle möjligen kunna ha nytta av inkörning eftersom det antagligen finns rörliga delar som ligger i kontakt med varandra.
I en turbo finns det inga sådana delar och därför ingen nytta med inkörning.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Erhm.. en turbo varvar ju ruskigt mycket, kan det inte finnas lite sanning i att det kan vara nyttigt att köra lite försiktigt i början, så lager mm får 'sätta sig'?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

De flesta vanliga turbos har lager som består av en tunn oljefilm. I de fallen tror jag inte att en inkörning behövs?

Men visst, det är väl alltid vettigt att smyga igång alla nya grejor, speciellt så får man ju se om man glömt skruva dit alla slangar och anslutningar. :)

/Mangan

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Bengt »

Nej, turbinaxeln bärs av en oljefilm som blir starkare ju snabbare turbinen snurrar. Eventuellt slitage på lager sker vid start och det är inget positivt med det. Lagerna blir bara gradvis sämre, aldrig bättre, vid drift.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users