Hjälp....

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Stekarn
NA-Poster

Hjälp....

#1 Post by Stekarn »

Mig så att Porsche inte hamnar i allt för dålig dager. Både jag och övriga familjemedlemmar är sedan en tid tillbaks less på min 944 och hans dåliga uppförande.

Efter att ha gjort ett kopplingsbyte så var allt frid och fröjd, en snabb provkörning efter ingreppet så vägrade bilen gå igång igen, det visade sig att jordkabeln inte var ditsatt ordentligt och att den lossnat under färden.

Jag får bara ingen signal till varken tändning eller insprut, och tar man bort tändföljds givaren och drar med ett metallföremål över den så indikerar den att allt är som det ska. MEN PÅ PLATS SÅ HÄNDER INGET. Hjälp nu är jag så jä... less. Har kollat klackarna på svänghjulet och dom stämmer.
Har även bytt tändbox, men den gjorde det varken bättre eller sämre.

Snart tänker jag baktala allt och alla som har med Porsche att göra =0)

Så snälla finns det någon vänlig själ i Sundsvalls området som kan hjälpa mig att fixa bilen, mina kunskaper räcker inte längre, för en gammal luftkyld vw entusiast är det här rena mumbojumbon.

Ett telenummer eller ett tips om var jag kan vända mig skulle uppskattas å det grövsta. Så någon kan komma att frälsa min såååå bittra Porschesjäl.
för snart så går jag tillbaka till The dark side of the bilforce. (VW luftkyllt)

MvH Simon Edlund

edlund_simon@hotmail.com

Ps Porscen är en vanlig 944 82:a med en 86:a turbomotor

Tord
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Tord »

Kan det inte vara det berömda DME reläet som spökar?

Stekarn
NA-Poster

#3 Post by Stekarn »

Nu får du förklara dig närmre..... Ta det som att du förklarar för ett barn....

Vart sitter det berömda?

MvH Stekarn

Tord
Turbo-Poster

#4 Post by Tord »

Gå in under Allmänt i forumet och läs tråden som heter
944 medlem i akut behov av hjälp - idag Söndag 10 juli!
så får du en beskrivning som är inskickad av Adde (tror jag) om hur du kollar om det är DME reläet som är kass
Behöver du mer så sök på DME, har varit många diskussioner om detta.

Adde_k
Turbo-Poster

#5 Post by Adde_k »

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm
nog tionde gången jag postar denna länken, tur att jag sparade den i favoriter!
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#6 Post by Tomas »

Har varvtals och referens givarna blivit korrekt justerade efter de var loss för kopplingsbytet? De ska sitta 0,8 mm (om jag minns rätt) från startkransen. Lite svårt att justera eftersom man inte kan mäta direkt utan måste fästa ett shims på givarspetsen och montera givaren i hållaren. Sedan justerar man hållarens läge för att därefter ta bort shimset.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Stekarn
NA-Poster

#7 Post by Stekarn »

Tack för tippsen! Ska kolla upp det berömda relät och se om det är det som ställer till med huvudbry.

Mvh Stekarn

Stekarn
NA-Poster

#8 Post by Stekarn »

Nu ångar loket från Der Faderland vidare på gatorna igen. Tack för tipsen jag fick här. Det var inte relät som spökade, det var givaren som gav taskig signal. Den gav signal men eftersom jag inte hade tillgång till hur mycket den skulle ge så började jag sväva ut med spekulationerna. Men nu är den klar.

Måste bara säga det!

-Fyfaen var bilen går fint

Försök att hitta en bil som är jämnbördig med en vässad 944, med tanke på pris versus-comfort, prestanda, design och väghållning det finns knappt.

PoK Stekarn

Ps
Men snackar vi skruva själv så, snackar vi att bilen är ett as :D

Post Reply