Hjälp transmission 944 S2

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Micke_Sollentuna
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Hjälp transmission 944 S2

#1 Post by Micke_Sollentuna »

Bilen har varit på verkstan, duktig mek, men inte kunnat härleda missljudet från transmissionen. Skulle behöva hjälp av en 944 guru för provkörning/felsökning. Lyssna o höra vad det kan va. Missljud vid själva växlingstillfället.
Finns i Stockholm Norrort
Mvh
Micke
944 S2 Cab -91

henca
Turbo-Poster
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977

Re: Hjälp transmission 944 S2

#2 Post by henca »

Verkstäder i Stockholmsområdet som skulle kunna ha gurus på gamla transaxel-bilar:

Vogel
Kaiser
K3
Lindvall

Jag vet inte exakt var du håller till, men ovanstående har sorterats i ett försök till geografiskt avstånd. Om du är villig att åka längre finns även bilteknik i Katrineholm. De kan dessutom vara ett bra alternativ om du inte är villig att åka alls då de kan hämta (och lämna) bilen med biltransport (men det kostar naturligtvis).

Min kompletta lista med Porsche-verkstäder finns på http://poolhem.se/porsche/ , den listan är dock inte begränsad till veteranbilar eller transaxelbilar.

m v h Henrik

B_2
S2-Poster
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987

#3 Post by B_2 »

Rakt ur huvet, slut länkage?
Men jag har en 91:a och bor i Solna. Kunde ju vara kul att ses och jämföra erfarenheter av S2 och förra ägaren hade bytt länkage nyligen.
Jag har en 87 också.
Inte här inne på forumet varje dag dock.
Jag skickar ett pm med en emailadress 8)

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

#4 Post by [Bobo] »

Bara för att eska ut lite mer info kommer här några kompletterande frågor.
Sker missljudet när du rör spaken eller när du kopplar ur?

Min erfarenhet av missljud är att det är väldigt lätt att bestämma sig för varifrån dom kommer och sen fokusera på det man tror sig ha hört snarare än att peta där felet ligger.

Spontant, innan jag läste hela din post, tänkte jag att det lika gärna kan vara ett taskigt lager i transaxelröret. I princip är det standard på våra bilar om lagren inte är bytta, vilket dom i det närmaste garanterat inte är då det behövs typ en monstertruck och ett tjockt rep för att få ut själva transaxeln ur röret...
Men om det är någonstans i röret som felet finns borde du även ha ett missljud vid motorbroms och vid gas-släpp.

Kan du beskriva missljudet?
Smäller det? "Klonkar" det?
Eller är det någon form av skrap? Och isåfall, upphör missljudet när du är färdig med spaken eller hänger det kvar tills du även släppt upp kopplingen?

Alla växlar i alla situationer, eller bara med kall bil?
Mer missljud vid uppväxling än nedväxling eller vice versa?

Känner du något motstånd i växelspaken?

Så många frågor. Hur funkar magneter? Behöver Postkodlotteriet verkligen säga att det är 18-årsgräns för att köpa deras lotter i sin reklam? Känns tämligen inbyggt i upplägget att ingen under 47 skulle komma på tanken köpa ett lott-abonnemang för 180kr/månad....
Är det inte mer troligt att ongarna smyger ut på nätterna för att spela bridge och/eller canasta med sina bästa 80-åriga polare när alla andra i huset har somnat?

Förlåt. Vad pratade vi om?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply