Behöver hjälp att tänka.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Behöver hjälp att tänka.
Jag gillar när saker går av på mitten och fattar eld. Då fattar jag vad som är fel.
Fel som kommer och går och som lagar sig själva är det värsta jag vet.
Och nu har jag ett sådant.
Behöver er hjälp att klura ut vad som spökar.
Två gånger på knappt 300 mil sedan mitten av mars har jag satt mig i 996:an efter att ha kört en kort bit, stängt av och när jag sen ska köra iväg igen har jag vridit om nyckeln och mötts av tystnad.
Bilen har el. Instrumentbrädan lyser upp och fläkten går igång, men startmotorn snurrar inte. Inte ens ett klick.
Efter ett antal försök med att vrida om, dra ur nyckeln och sätta i den igen, larma på, larma av, flyttat växelspaken från P till N och tillbaka igen så har den gått igång utan bekymmer.
Båda gångerna som det här har hänt har jag tagit mig hem utan problem.
Och båda gångerna har jag vid nästa uppstart fått varningslampor för antispinn och ABS.
Vid nästa uppstart har båda lamporna slocknat.
Vad är det för fel då?
Vet inte ens vart jag ska börja felsöka.
Känns spontant som att felet sitter i tändningslåset. Men varför skulle det påverka ABS och antispinn?
Har aldrig fått dom varningslamporna vid något annat tillfälle. Bara efter startproblemen.
Immobiliser skulle väl låta startmotorn gå runt även om bilen av någon anledning inte känner igen nyckeln? Och återigen, det skulle väl inte påverka ABS och antispinn
Behöver hjälp att tänka.
Fel som kommer och går och som lagar sig själva är det värsta jag vet.
Och nu har jag ett sådant.
Behöver er hjälp att klura ut vad som spökar.
Två gånger på knappt 300 mil sedan mitten av mars har jag satt mig i 996:an efter att ha kört en kort bit, stängt av och när jag sen ska köra iväg igen har jag vridit om nyckeln och mötts av tystnad.
Bilen har el. Instrumentbrädan lyser upp och fläkten går igång, men startmotorn snurrar inte. Inte ens ett klick.
Efter ett antal försök med att vrida om, dra ur nyckeln och sätta i den igen, larma på, larma av, flyttat växelspaken från P till N och tillbaka igen så har den gått igång utan bekymmer.
Båda gångerna som det här har hänt har jag tagit mig hem utan problem.
Och båda gångerna har jag vid nästa uppstart fått varningslampor för antispinn och ABS.
Vid nästa uppstart har båda lamporna slocknat.
Vad är det för fel då?
Vet inte ens vart jag ska börja felsöka.
Känns spontant som att felet sitter i tändningslåset. Men varför skulle det påverka ABS och antispinn?
Har aldrig fått dom varningslamporna vid något annat tillfälle. Bara efter startproblemen.
Immobiliser skulle väl låta startmotorn gå runt även om bilen av någon anledning inte känner igen nyckeln? Och återigen, det skulle väl inte påverka ABS och antispinn
Behöver hjälp att tänka.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Även jag gissar mer på utsliten tändningslåsbrytare än något sådant som solenoid som inte borde påverkas av att du upprepat drar ur och sätter i nyckeln. Möjligen skulle flyttandet av växelspaken ge någon liten vibration som får solenoiden på bättre tankar.
m v h Henrik
m v h Henrik
-
- Turbo-Poster
- Posts: 694
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Jag hade startproblem pga dålig kontakt vid flatstiftet för solenoiden. Efter lite stålborstning blev felet ett till-och-från-fel, efter jag använde roterande stålborste på borrmaskinen har det aldrig mer återkommit. Testa det först ...är mitt tips
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
henca wrote: ↑2024-05-13 19:54:16 Även jag gissar mer på utsliten tändningslåsbrytare än något sådant som solenoid som inte borde påverkas av att du upprepat drar ur och sätter i nyckeln. Möjligen skulle flyttandet av växelspaken ge någon liten vibration som får solenoiden på bättre tankar.
m v h Henrik
Vet inte vilket som är krångligast.
Tändningslåset är inte så lätt att komma åt och startmotorn vet jag inte ens vart den sitter.
Men jag tänker att det skulle klicka om startmotorn fick ström...
Får kolla på några sprängskisser antar jag.
Tack för input grabbar!
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Det som klickar är väl just solenoiden?
m v h Henrik
m v h Henrik
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Startreläet kanske?
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Ja, så är det givetvis.
Att det är glapp i reläet tänker du?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Precis. Haft en Toyota som inte startade varm.
En spark i riktning mot reläet och den gick igång. Dåliga lödningar i reläet.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Ska se om jag kan leta upp det där reläet.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Reläet är säkert lättare att komma åt än både startmotor och tändningsbrytare. Billigare också om det visar sig att det är det som behöver bytas.
När det gäller startmotorn hade jag med vana från min egna gamla luftkylda 911 tänkt tipsa om att krypa in under bilen för att se den på högersidan om kopplingen. Men sen googlade jag fram en youtube-video där man kan se att startmotorn på 996 är på ovansidan av motorn och nås från motorluckan. Dock är det en hel del att plocka med först. Kanske inte så enkelt att komma åt att knacka lite på solenoiden mellan startförsöken...
https://www.youtube.com/watch?v=nz_nBAfdmhQ
m v h Henrik
När det gäller startmotorn hade jag med vana från min egna gamla luftkylda 911 tänkt tipsa om att krypa in under bilen för att se den på högersidan om kopplingen. Men sen googlade jag fram en youtube-video där man kan se att startmotorn på 996 är på ovansidan av motorn och nås från motorluckan. Dock är det en hel del att plocka med först. Kanske inte så enkelt att komma åt att knacka lite på solenoiden mellan startförsöken...
https://www.youtube.com/watch?v=nz_nBAfdmhQ
m v h Henrik
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Har läst massa trådar på pelicanparts och jag är långt ifrån ensam om att ha startproblem ibland.henca wrote: ↑2024-05-16 18:34:51 Reläet är säkert lättare att komma åt än både startmotor och tändningsbrytare. Billigare också om det visar sig att det är det som behöver bytas.
När det gäller startmotorn hade jag med vana från min egna gamla luftkylda 911 tänkt tipsa om att krypa in under bilen för att se den på högersidan om kopplingen. Men sen googlade jag fram en youtube-video där man kan se att startmotorn på 996 är på ovansidan av motorn och nås från motorluckan. Dock är det en hel del att plocka med först. Kanske inte så enkelt att komma åt att knacka lite på solenoiden mellan startförsöken...
https://www.youtube.com/watch?v=nz_nBAfdmhQ
m v h Henrik
Men dom verkar inte ha löst problemet på samma sätt...
Vissa har haft problem med tändningslåset, andra med reläet, någon hade fått dra om kablaget till startmotorn...
Går det att mäta något på reläet eller är det bara att byta ut det och hoppas att det hjälper?
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Det verkar som om start-relät ser ut som på bilden här:
https://www.stoddard.com/99661511000.html
Då borde du kunna lägga 12 V mellan 86 (+) och 85 (-) för att sedan med en multimeter mäta att du har kontakt mellan 30 och 87. Utan 12 V borde det inte vara kontakt mellan 30 och 87.
Enligt PET verkar det som om relät skall sitta i socket 7 i en liten elcentral som enligt pelican parts forum befinner sig under mattan bakom baksätet.
m v h Henrik
https://www.stoddard.com/99661511000.html
Då borde du kunna lägga 12 V mellan 86 (+) och 85 (-) för att sedan med en multimeter mäta att du har kontakt mellan 30 och 87. Utan 12 V borde det inte vara kontakt mellan 30 och 87.
Enligt PET verkar det som om relät skall sitta i socket 7 i en liten elcentral som enligt pelican parts forum befinner sig under mattan bakom baksätet.
m v h Henrik
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Det är ju inte så dyrt, så det är nog enklast att bara beställa hem ett nytt relä.
Problemet har ju bara uppstått två gånger hittills, så det är ju svårt att veta om reläet löser problemet...
Problemet har ju bara uppstått två gånger hittills, så det är ju svårt att veta om reläet löser problemet...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 2294
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Jag fick byta switchen bakom tändningslåset på min 996 när den höll på så här. Det var glapp och man kunde hamna i mellanläge mellan de vanliga lägena med skumma problem.
Lite trångt att komma åt från baksidan, men det gick. Man fick ligga på rygg i stolen och på golvet.
Koppla bort batteriet innan så hoppar inte bilen iväg när man håller på där.
// Magnus
Lite trångt att komma åt från baksidan, men det gick. Man fick ligga på rygg i stolen och på golvet.
Koppla bort batteriet innan så hoppar inte bilen iväg när man håller på där.
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3919
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Behöver hjälp att tänka.
Ah, bakåtstupa sidoläge som när man ska byta soppapumpsreläet i en 924.944_Driver wrote: ↑2024-05-20 13:00:00 Jag fick byta switchen bakom tändningslåset på min 996 när den höll på så här. Det var glapp och man kunde hamna i mellanläge mellan de vanliga lägena med skumma problem.
Lite trångt att komma åt från baksidan, men det gick. Man fick ligga på rygg i stolen och på golvet.
Koppla bort batteriet innan så hoppar inte bilen iväg när man håller på där.
// Magnus
Har inte riktigt bestämt mig för i vilken ände jag ska börja.
Det är ju liksom omöjligt att veta om problemet är löst förrän det händer igen.
Jag snittar en gång varannan månad hittills...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
Who is online
Users browsing this forum: No registered users