master- och slavcylinder koppling

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

master- och slavcylinder koppling

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Första urkopplingen för säsongen gick kopplingen i botten, har inte hittat läckan men förstått att det inte alltid är lätt. Bestämt mig för att byta både kopplings- och slavcylinder. Någon som köpt sådana från Utzon? Är kvaliteten okej (eftermarknadsprodukter)? På vissa ställen har jag sett att man även bör byta tryckslangen mellan master och slav, tanker om det? Räcker med inspektion? Någon som vet vad det är för clips mellan pedal och cylinderstången? Har sett att man får jobba i blindo och då kan det vara bra att veta vad det är för typ av clips redan från början. Något annat man bör byta när man ändå håller på?

Hälsningar
Staffan

tungfoten
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2013-01-11 16:01:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: master- och slavcylinder koppling

#2 Post by tungfoten »

Jag har gjort rent, honat och bytt packningar på slavcylindern, det funkar bra och blir billigt och kul att göra själv.

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: master- och slavcylinder koppling

#3 Post by Peter O »

Håller med Tungfoten. Mkt billigare och kul att göra. Utzon har en renoveringssats för slaven och deras grejor är bra.
Hälsningar Peter

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: master- och slavcylinder koppling

#4 Post by mojo158 »

Hej Tungfoten och Peter,

Tack för svaren, men jag håller mig inom min komfortzon och har köpt slav- och huvudcylinder (från Utzon). Monterade slavcylindern i helgen (men inte luftat). Måste säga att detta är lite av ett mysterium, kan inte så några tydliga tecken på att det läckt. När jag demonterade slavcylindern trängde det fram en droppe mellan cylinder och kopplingskåpa, vilket jag inte tror att det ska göra. Kan det vara en så liten läcka som under vintern gjort att vätska har försvunnit och att kopplingen inte fungerar?

/Staffan

tungfoten
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2013-01-11 16:01:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: master- och slavcylinder koppling

#5 Post by tungfoten »

De här bilarna är ganska gamla och allehanda avlagringar finns inne i cylindern som då också tätningarna slits mot. I mitt fall trycktes vätskan förbi kolven istället för att pressa mot kolven som då pressas mot kopplingsarmen. Det är inte alltid säkert att vätskan trycks ut ur kolven och då kanske din beskrivning stämmer "att några droppar" har tryckts ut.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: master- och slavcylinder koppling

#6 Post by mojo158 »

Hej Tungfoten,

Ja, det skulle kunna stämma med din beskrivning och att vätskan sedan runnit ner i kopplingskåpan, men det är mkt som inte stämmer. Jag kan inte känna något kladd när jag känner i inspektionsluckan (?) i kopplingskåpan. Det är också tomt i det lilla facken i bromsvätskebehållaren som hör till kopllingen, så det borde försvunnit lite mer än några droppar. Jag byter båda cylindrarna och hoppas att det blir bra, men det finns en gnagande känsla av att åtgärden inte är solklart rätt.

/Staffan

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: master- och slavcylinder koppling

#7 Post by 944_Driver »

Har du bytt båda cylindrarna och lyckats med luftningen skulle jag säga att du bör vara home safe för många år framåt bara du byter vätskan med några års mellanrum så man får bort fukt som kan ställa till det i systemet.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: master- och slavcylinder koppling

#8 Post by mojo158 »

Hej 944-driver,

Ja, jag hoppas det. Det har varit lite si och så med bytandet av vätska i den delen av systemet tidigare.

Nu är som sagt slavcylindern bytt och jag har påbörjat jobbet med mastercylindern. Det tog mig rätt lång tid att från cupésidan få bort skydd samt cylinderkolvens/stavens anslutning på pedalen. Bulten (inga gängor, då kanske inte en bult?) som håller cylinderkolven/staven ska igenom pedalen och sen kolven och igenom pedalen igen. Passformen är väldigt tight och bulten går trögt, därmed är det svårt att "känna" hålet i kolven/staven. Misstänker att det kommer bli väldigt svårt att återmontera. Tidigare modeller ser ut att ha en annan lösning utan den genomgående bulten, ser betydligt enklare ut. Jag har som sagt gjort jobbet inifrån kupén och jag tror det skulle gå bättre om jag tar bort stolen helt, men frågan är om det räcker. Jag har sett att någon gör jobbet genom att lyfta på säkringsdosan och jobba ovanifrån. Jag har i samband med annat arbete försökt lyfta på säkringsdosan, men känt att det är rätt mkt motstånd när man försöker få den åt sidan och då bytt plan. Erfarenheter av att lyfta på säkringsdosan? Erfarenhet av att byta mastercylinder på sena modeller (-90 och framåt inkl 968) med fokus på pedalanslutning.

Hälsningar
Staffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: master- och slavcylinder koppling

#9 Post by mojo158 »

Hej,

Jag fick jobbet gjort första dagarna under semestern. Resultatet blev tillfredställande. Största svårigheterna var att få mastercylindern på plats och anslutningen av mastercylindern på pedalen. Luftningen gick relativt lätt med vissa tips från Sandén.

Luftning:
1. Tryckte in vätska i slavcylindern med en spruta. Hade initialt en dålig spruta där även luft trycktes in, vilket kan ha bidragit till att trycket bara delvis var återställt efter detta moment (Sandénmetod).
2. Därför luftade jag också genom att trampa ner kopplingen och släppa ut vätska genom slavcylindern. Tror att jag höjde bakändan vid detta moment. Efter detta moment var trycket återställt.
3. Enligt Sandén brukar trycket sedan kunna försvinna under natten. Därför är det bra att pumpa upp tryck och trycka pedalen i botten och kila fast den i det läget med en planka mot ratten och låta den stå så över natten. luft kan då stiga upp till burken med broms/kopplingsvätska.

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]