Glapp i drivaxeln

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Glapp i drivaxeln

#1 Post by Sebastu »

Hej!

Har på vänstersidan ett glapp i drivaxeln. Jag kan vrida den lite runt sig själv. Det verkar som om drivknutarna sitter helt still, däcket eller växellådans delar rör sig inte alls då jag vrider axeln fram och tillbaka med hörbara klick. Det går inte att röra den i något annat led än rent axiellt, dvs inte "upp/ner/framåt/bakåt/" utan bara i dess egen längsled (axiellt) samt runt sig själv (radiellt) några grader.

Hoppas någon förstår min beskrivning.

Vad är troligast? Byta hela paketet, eller räcker det med drivaxeln?

/Sebastian

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#2 Post by Eddie Varvstopp »

Vet inte om jag hänger med helt. Det ska vara spel axielt i drivaxeln för att ta höjd för ändringarna när hjulet rör sig upp och ner. Radielt är spelet bara beroende på växellådan. M.a.o. har du radiellt glapp mellan flänsarna är något fel, troligtvis drivknut då det är vanligast att man behöver byta.

Edit: Dubbelkolla bultarna för drivknutarna så det inte är helt ovanligt att de kan lossna (har hänt mig ;) )
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#3 Post by Sebastu »

Japp, borde vara drivknuten. Det är ett radiellt spel på några grader (radianer?) Jag Kollade med grannen som är gammal bilmek, fick ungefär samma tips som från dig Eddie, så jag ska hissa upp bilen och kolla bultarna innan jag köper något nytt och dyrt :)

Tack för tips!

Uppdaterar tråden när jag vet mer

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#4 Post by 944_Driver »

Klassiskt fel är ju att det låter när man ger lite gas i en skarpare sväng, runt gatuhörn etc. Då är någon av drivknutarna dålig. De går att byta rätt enkelt (men kladdigt och jobbigt när kulorna rymmer på golvet) på 944. Plocka ner och torka ur fettet och kolla efter små gropar i ytan där kulorna ska röra sig. Det är inte bra med ojämnheter där. En fulfix kan vara att byta plats på axeln så den snurrar åt andra hållet, det kan köpa en lite tid innan det blir dåligt igen.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#5 Post by Sebastu »

Haha, bra idé, bara att byta plats på axlarna?
Tog ner axeln igår, men hann inte titta så mycket på den då det blev för sent. Men fettet på växellådssidan var torrt och tjockt, inte så kletigt som det ska vara. Gissar att jag får beställa en inre knut från Utzon, går på 995:- :/

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#6 Post by safe »

Plocka ner alla knutar och byt ut fettet, det förlänger livslängden om de inte är slut.
Ja, du kan byta plats på axlarna för att de ska nöta på ett annat ställe.

Så länge det är mjuka gropar i knutarna är slitaget ok. Är det "pitting" grovt och vasst är det bara att kasta.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#7 Post by Sebastu »

Det blir att kasta. Ujejuj! Hög tid att jag tog tag i det där.
Beställt nytt från utzon, har jag tur kommer det innan helgen. Måste bara pressa bort sista delen från splinesen, den sitter som berget. Får kanske ta bort den med kap försiktigt så jag inte skadar axeln.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#8 Post by safe »

Ja, fasen, de kan sitta! Man vill ju inte slå för hårt så man deformerar axeln och splinsen för då får man ju inte på den nya.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#9 Post by Sebastu »

Nej, precis. Slog med slägga och ett dorn som har en kopparände längst ut för att minimera skador, men lyckades inte flytta den mer än ngn tiondels millmeter.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#10 Post by 944_Driver »

Mitt minne säger att när man petat bort en låsring så släpper knuten från splinsen på drivaxeln utan något övervåld. Men det är 15 år sedan...

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#11 Post by safe »

944_Driver wrote: 2021-04-22 14:29:21 Mitt minne säger att när man petat bort en låsring så släpper knuten från splinsen på drivaxeln utan något övervåld. Men det är 15 år sedan...

// Magnus
Ja, i en perfekt värld! :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#12 Post by Sebastu »

Tyvärr var det inte så simpelt på min, de satt ihop alldeles för bra.
Jag var väldigt rädd att skada splinesen när jag knackade på den, så till slut fick jag ta till vinkelkapen till knuten. Kapade ner första 80% och satt sen med en liten fil och försiktigt försiktigt filade bort det sista. Kapade knuten på två ställen, då föll den bort.
Tyvärr hade jag lyckats skada splinesen lite i ytterkant ändå när jag slog, men ska titta på att försiktigt fila ner lite metallkanter som uppstått längst ut. Ikväll, om jag hinner. Då bör den nya knuten glida på fint.

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#13 Post by Sebastu »

Bytte den defekta Drivknuten med en ny från utzon. Sen tog jag ner den andra drivaxeln och gjorde rent och fettade om, monterade tillbaka dom och nu går den som smort!

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#14 Post by safe »

👍
Skitigt jobb, men nån måste göra det!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: Glapp i drivaxeln

#15 Post by felix83 »

Sebastu wrote: 2021-04-27 06:10:47 Bytte den defekta Drivknuten med en ny från utzon. Sen tog jag ner den andra drivaxeln och gjorde rent och fettade om, monterade tillbaka dom och nu går den som smort!
Bra jobbat! Vad använde du för att göra rent knuten?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users